مقایسه کنترل پاسچر پویا و تعادل ایستا بین ورزشکاران مبتلا به آسیب لیگامان صلیبی قدامی و ورزشکاران سالم

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

رباط متقاطع قدامی زانو، مهم ترین رباط زانو است و به عنوان عامل اصلی کنترل کننده حرکت رو به جلوی زانو عمل می کند. پژوهش حاضر با هدف مقایسه کنترل وضعیت بدنی پویا و تعادل ایستا بین ورزشکاران مبتلا به آسیب لیگامان صلیبی قدامی و ورزشکاران سالم انجام شد.

روش بررسی

پژوهش حاضر از نوع مورد-شاهدی بود. جامعه آماری را ورزشکاران با جراحی بازسازی لیگامان متقاطع قدامی و ورزشکاران سالم تشکیل دادند. نمونه آماری سی نفر از افراد داوطلب واجد شرایط (پانزده ورزشکار با جراحی بازسازی لیگامان متقاطع قدامی و پانزده ورزشکار سالم) در دامنه سنی 20تا30 سال بودند. آزمودنی ها در یک مرحله برای میزان کنترل وضعیت بدنی پویا و تعادل ایستا ارزیابی شدند. به منظور ارزیابی وضعیت بدنی پویا، آزمون وای به کار رفت. این آزمون برگرفته از آزمون تعادل ستاره است که گری در سال 1995 آن را آزمونی معتبر برای ارزیابی تعادل پویا دانست. به منظور سنجش تعادل ایستا از آزمون بس) ریمان، 1999) استفاده شد. تجزیه وتحلیل داده ها با استفاده از آزمون تی مستقل برای مقایسه بین گروهی در سطح معنا داری 0٫05 و آزمون شاپیرو-ویلک، برای بررسی نرمال بودن توزیع داده ها صورت گرفت.

یافته ها

نتایج نشان داد، بین زیرمقیاس های وای قدامی، خلفی داخلی، خلفی خارجی و ترکیبی کنترل وضعیت بدنی پویا در پای ورزشکاران با جراحی بازسازی لیگامان صلیبی قدامی و ورزشکاران سالم تفاوت معناداری وجود دارد (0٫001>p)؛ اما تعداد خطاهای تعادل ایستا بین دو گروه در مرز معنا داری است (0٫050=p).

نتیجه گیری

نتایج پژوهش حاضر مشخص کرد، پس از جراحی اختلال کنترل پاسچر پویا و تعادل ایستا در اندام درگیر وجود دارد؛ بنابراین برای پیشگیری از تکرار آسیب های لیگامان صلیبی قدامی ورزشکاران در آینده، شاید انجام اصول توان بخشی پیشرفته درجهت تقویت بیشتر حس عمقی موثر باشد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
109
لینک کوتاه:
magiran.com/p2669959 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!