اعتباریابی و رواسازی شاخص واکنش پذیری عاطفی (ارزیابی تحریکپذیری توسط درمانگر)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

در دوران کودکی یکی از عناصر مهم زمینه ساز مشکلات رفتاری و هیجانی خلق وخو است. هدف از پژوهش حاضر اعتباریابی و رواسازی شاخص واکنش پذیری عاطفی: ارزیابی تحریک پذیری توسط درمانگر در شهر مشهد بود.

روش

روش پژوهش از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش شامل 300 نفر از والدین و دانش آموزان پسر 8 تا 15 ساله شهر مشهد، مبتلا به اختلال بی نظمی خلق اخلال گر مراجعه کننده به کلینیک های روا ن شناسی و مشاوره فعال در زمینه کودک و نوجوان در شهر مشهد بود که بر اساس مصاحبه بالینی و مصاحبه تشخیصی نیمه ساختاریافته K-SADS-PL (2016) توسط روان شناس بالینی تشخیص اختلال بی نظمی خلق اخلال گر را دریافت نموده که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به پرسشنامه واکنش پذیری عاطفی بالینی (ارزیابی تحریک پذیری) پاسخ دادند.

نتایج

جهت بررسی پایایی با استفاده از نرم افزار SPSS به روش آمیخته (کیفی کمی) از روش همسانی درونی به شیوه آلفای کرونباخ و بازآزمایی وجهت بررسی روایی سازه از نرم افزار Lisrel از تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی و جهت بررسی روایی همگرا از روش شاخص روایی همگرا (AVE) استفاده شد. مقادیر آلفای کرونباخ برای کل ارزیابی بالینی واکنش پذیری عاطفی برابر با 77/0 و برای خرده مقیاس های طغیان خلق، خلق وخوی تحریک پذیر و آسیب پذیری به ترتیب 85/0، 63/0، 72/0 و نتایج بازآزمایی برابر با 73/0 به دست آمد. نتایج اجرای تحلیل عاملی تاییدی نیز نشان داد که ساختار 3 عاملی مقیاس ارزیابی بالینی خلق و تحریک پذیری از برازش مناسبی برخوردار است. (92/0NFI=،90/0NNFI=، 91/0CFI=، 93/0IFI=، 96/0GFI=،93/0 AGFI=، 059/0 RMSEA=، 127df=، 08/362 X2=، 85/2= X2/df).

بحث و نتیجه ‏گیری:

 یافته های این پژوهش نشان داد که پرسشنامه ارزیابی بالینی واکنش پذیری عاطفی ابزاری مناسب جهت ارزیابی اختلال بی نظمی خلقی اخلال گرانه کودکان خواهد بود و ابزاری معتبر و روا در ایران است.

زبان:
فارسی
صفحات:
149 تا 164
لینک کوتاه:
magiran.com/p2670954 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!