ارزیابی احتمالاتی ظرفیت باربری پی های نواری مستقر بر شیروانی های ناهمگن با استفاده از تحلیل حدی المان محدود و روش سطح پاسخ

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

در این مقاله، از روش سطح پاسخ برای ارزیابی احتمالاتی ظرفیت باربری پی های سطحی که در نزدیکی شیروانی های ناهمگن طبیعی قرار دارند استفاده شده است. این روش به طور قابل توجهی تعداد شبیه سازی های مونت کارلوی موردنیاز برای انجام تحلیل های احتمالاتی را کاهش می دهد. بر این اساس، ابتدا یک مدل تحلیل حدی المان محدود طبق قضیه حد پایین ایجاد می شود. رفتار خاک در این تحلیل حدی از معیار تسلیم پلاستیک کامل موهر-کولمب با انطباق بر قانون جریان همراه تبعیت می کند. برای تولید یک پایگاه داده مصنوعی بزرگ، از نتایج عددی ظرفیت باربری پی های سطحی روی شیروانی های طبیعی ذاتا متغیر استفاده می شود. برای این منظور، جایگشتی از پارامترهای کلیدی تاثیرگذار روی ظرفیت باربری شکل گرفته و بارهای حدی گسیختگی مبتنی بر روش آنالیز حدی و از طریق بهینه سازی در متلب جستجو می شوند. بر این اساس، یک راه حل تحلیلی با استفاده از چندجمله ای های مبتنی بر روش سطح پاسخ فرموله می شود. این معادلات که از تحلیل های رگرسیون حداقل مربعات بدست می آیند، برای انجام شبیه سازی های احتمالاتی مونت کارلو استفاده شده و نتایج به صورت توابع توزیع تجمعی ارایه می شوند. نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که زاویه شیروانی 75 درجه باعث کاهش چشمگیر ضریب اطمینان یا به عبارت دیگر، افزایش احتمال گسیختگی در مقایسه با زاویه شیب های کمتر می شود. از طرف دیگر، زاویه شیب 45 درجه نسبت به زاویه شیب 60 درجه، ضریب اطمینان بالاتر و احتمال خرابی کمتری را نشان می دهد. همچنین مشاهده شد که افزایش فاصله پی تا شیروانی باعث می شود که احتمال گسیختگی به طور قابل ملاحظه ای کاهش یابد و در عین حال منجر به افزایش شاخص قابلیت اطمینان برای اکثر مقادیر ضریب اطمینان طراحی می گردد. در واقع، برای هدف قراردادن یک احتمال خاص برای گسیختگی یا یک شاخص قابلیت اطمینان خاص، ضریب اطمینان کمتری برای فواصل بیشتر پی با شیروانی موردنیاز است.

زبان:
فارسی
صفحات:
35 تا 46
لینک کوتاه:
magiran.com/p2671129 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!