بررسی اتومایکوزیس در شمال غرب ایران (83-1376)

چکیده:
سابقه و هدف
اتومایکوزیس به بیماری عفونی حاد، تحت حاد و یا مزمن گوش خارجی و لاله گوش با علایم بالینی عمده ای شامل درد، التهاب، ترشح، چرک، خارش و کاهش قدرت شنوایی اطلاق می شود. عوامل سبب بیماری در برگیرنده طیف وسیعی از انواع قارچ های کپکی ساپروفیت بی رنگ و تیره با منشا برون زاد، مخمرهای ساپروفیت با منشا درون زاد، شبه مخمرهای ساپروفیت با منشا درون زاد و برون زاد و درماتوفیت ها با منشا برون زاد می باشد. هدف از این بررسی، شناسایی میکروارگانیسم ها و عوامل خطر ساز بروز بیماری و توزیع شغلی، سنی و جنسی بیماری و مقایسه موارد فوق الذکر با نتایج مطالعات سایر نقاط به منظور یافتن الگوی عفونت در منطقه مورد مطالعه می باشد.
مواد و روش ها
متعاقب مشکوک شدن متخصص گوش و حلق و بینی به بروز عفونت به وسیله عوامل قارچی در مجرای گوش بیمار، ضمن ثبت اطلاعات بالینی و همه گیری شناسی در برگه های آماده، نمونه برداری با استفاده از اسپیکولوم مخصوص گوش از توده موجود در کانال گوش، چرک و ترشحات احتمالی ضایعه و پوسته های موجود در قسمت خارجی گوش انجام می گرفت و نمونه در ظرف استریل در پیچ دار جهت تایید وجود قارچ و تعیین جنس و گونه عامل قارچی به آزمایشگاه تخصصی قارچ شناسی ارسال می شد. در آزمایشگاه تخصصی قارچ شناسی، آزمایش مستقیم و کشت در سه سری، در محیط های اختصاصی برای تشخیص عوامل قارچی انجام می گرفت.
یافته ها
در این بررسی تشخیص 89 مورد از اتومایکوزیس (74 درصد) شامل 64 مونث (53 درصد) و 25 مذکر (21 درصد) از 120 بیمار از مناطق مختلف شمال غرب کشور با طیف سنی 70-9 ساله و تمرکز عفونت در گروه سنی 40-20 ساله با عوامل آسپرژیلوس نیجر (51 مورد)، آ.ترئوس (9 مورد)، آ.فلاووس (7 مورد)، آ.فومیگاتوس (6 مورد)، اوروشیوم یا مرحله تولید مثل جنسی آ.گلوکوس (2 مورد)، پنیسیلیوم (2 مورد)، کاندیدا آلبیکانس (8 مورد)، اپیکوکوم، موکوررایزوپوس و میکروسپوروم کانیس (هر کدام یک مورد) با انجام آزمایش مستقیم و کشت در محیط های اختصاصی قارچ شناسی در سری های متعدد گزارش می شود.
استنتاج
شناسایی قارچ های ساپروفیت کپکی و به ویژه انواع آسپرژیلوس ها به عنوان عوامل اصلی اتومایکوزیس، توزیع سنی و جنسی عفونت و دریافت تشابهات و وجوه افتراق الگوی این عفونت در منطقه مورد مطالعه با الگوی حاصل از مطالعات در کشورهای همسایه و سایر کشورها، علاوه بر جنبه های همه گیری شناسی، در انتخاب رژیم دارویی برای درمان عفونت نیز کارآیی دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
112 تا 119
لینک کوتاه:
magiran.com/p267147 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!