کاهش بیان miRNA451 در آندومتر زنان مبتلا به اندومتریوزیس در فاز ترشحی رحم

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیش زمینه و هدف

اندومتریوز یک بیماری مزمن و عود کننده اما خوش خیم در زنان سنین بارداری است که می تواند باعث ناباروری شود. برخی از مارکرهای ژنتیکی موجود در آندومتر در پاتوژنز اندومتریوز تاثیر کلیدی دارند. microRNA ها مولکول های کوچکی هستند که در چندین فرآیند بیولوژیکی نقش دارند. هدف از این مطالعه بررسی بیان microRNA ها ازجمله miRNA451 در فاز ترشحی بیماران مبتلا به اندومتریوز بود.

مواد و روش کار

مطالعه حاضر به صورت مورد-شاهدی انجام شد که 20 خانم نابارور با اندومتریوز که توسط سونوگرافی یا لاپاراسکوپی یا لاپاراتومی و تشخیص بافت شناسی و حذف افراد با سایر علل ناباروری زنانه که به مرکز تحقیقات بهداشت باروری و ناباروری دانشگاه علوم پزشکی بابل و مرکز ناباروری فاطمه الزهرا بابل مراجعه کرده بودند، وارد مطالعه شدند و 20 خانم سالم که ناباروری با عامل زنانه نداشتند به عنوان گروه کنترل انتخاب شدند. سطوح بیان نسبی mir451 در آندومتر زنان در دو گروه با استفاده از Real-time PCR شناسایی شد.

یافته ها

میانگین سطح بیان mir451 در آندومتر گروه اندومتریوز 46306/0 ± 717400/0 و در گروه کنترل 2.11621 ± 3.32579 بود که در گروه اندومتریوز سطح بیان mir451 به طور قابل توجه ای پایین تر از گروه کنترل (0.001 > P) بود.

بحث و نتیجه گیری

نتایج این مطالعه کاهش بیان mir451 را در گروه اندومتریوز نسبت به گروه کنترل نشان داد و از لحاظ آماری معنادار بود که می تواند به عنوان یک عامل مولد یا نشان دهنده اندومتریوز مورد بررسی قرار گیرد. بنابراین با انجام مطالعات بیشتر ممکن است بتوان از این microRNA ها به عنوان بیومارکرهای تشخیصی برای بیماران مبتلا به اندومتریوز استفاده کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
576 تا 585
لینک کوتاه:
magiran.com/p2673578 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!