بررسی اثر صمغ تخم شربتی و نانوامولسیون زنجبیل بر ویژگی های میکروبی و شیمیایی ماهی قزل آلای رنگین کمان در طی دوران نگهداری

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

امروزه با توجه به علاقه مصرف کنندگان به ماهی تازه نسبت به ماهی های منجمد، اهمیت نگهداری و عرضه ماهی تازه روز به روز بیشتر می شود. یکی از عوامل کلیدی در این زمینه، تعیین مدت زمان نگهداری ماهی است تا بتوان زمان مصرف آن را تعیین کرد.

مواد و روش ها

در این مطالعه، تاثیر پوشش خوراکی زیست فعال بر پایه صمغ تخم شربتی و نانوامولسیون اسانس زنجبیل بر ماندگاری فیله ماهی قزل آلای رنگین کمان در طی 12 روز نگهداری در یخچال مورد بررسی قرار گرفت. برای این منظور، فیله های تازه ماهی قزل آلا با چهار محلول ژلاتینی مختلف با درصدهای گوناگون از 2 تا 15درصد آماده سازی و سپس، فیله ها در شرایط یخچالی نگهداری شدند . به جهت بررسی عملکرد این پوشش، آزمایش های میکروبی شامل شمارش کلی میکروبی، اندازه گیری اسیدهای چرب آزاد بر پایه اسید اولییک، اندازه گیری بازهای فرار تام (TVN) و pH بصورت دوره ای برای همه نمونه ها در روز های 1 و6 و12 انجام شد.

یافته ها

طبق آزمون دانکن نمونه ها با یکدیگر، نتایج بررسی ها نشان می دهد در نمونه شاهد به طرز معنی داری (05/0P<) شمارش میکروبی از سایر نمونه ها بالاتر است و همچنین آزمون شمارش میکروبی نشان میدهد که در روز 12 نسبت به روز 6 و در روز 6 نسبت به روز 1 افزایش معنی داری(05/0P<) یافته است. اسیدیته چربی استخراجی در روز 12 به طرز معنی داری(05/0P<) نسبت به روزهای 1 و 6 افزایش یافته است. همچنین میزان آزمون TVN نشان میدهد که در روز 12، به طرز معنی داری(05/0P<) از روز 1 و روز 6 بیشتر شده است.

نتیجه گیری

به طور کلی، نتایج این تحقیق نشان می دهد از این ترکیبات می توان برای افزایش دوره ماندگاری ماهی قزل آلای رنگین کمان استفاده نمود

زبان:
فارسی
صفحات:
117 تا 129
لینک کوتاه:
magiran.com/p2677011 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!