بررسی تاثیر پوشش دهی مرتبه ای بر خواص نانوفروروندگی پوشش های HA/Ti سنتزشده به روش پوشش دهی مکانیکی برروی زیرلایه آلیاژ Ti-6Al-4V

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
در این پژوهش پوشش های کامپوزیتی و مرتبه ای حاوی هیدروکسی آپاتیت و تیتانیم بر روی زیرلایه آلیاژ Ti-6Al-4V به روش پوشش دهی مکانیکی اعمال شدند و ساختار میکروسکوپی سطح مقطع آنها با میکروسکوپ الکترونی روبشی (SEM) و خواص مکانیکی آنها شامل مدول الاستیک و سختی با روش نانو فروروندگی بررسی و مورد مقایسه قرار گرفتند. براساس مشاهدات انجام شده توسط SEM، سطح پوشش مرتبه ای به دست آمده، به دلیل حضور ذرات بیشتر هیدروکسی آپاتیت در لایه رویی آن نسبت به پوشش کامپوزیتی غیرمرتبه ای، دارای صافی و فشردگی بیشتر و تخلخل کمتری بود. همچنین نتایج آزمون نانوفروروندگی، حاکی از آن بود که مدول الاستیک و سختی در پوشش مرتبه ای (مدول 7/4 ± 6/36 و سختی 94/0 گیگاپاسکال) بیشتر از پوشش کامپوزیتی (مدول 5/8 ± 3/13 و سختی 26/0 گیگاپاسکال) بوده و از یکنواختی قابل توجهی برخوردار است. علت این موضوع باتوجه به تصاویر SEM از سطح مقطع پوشش ها، به متراکم بودن و تخلخل بیشتر و ناصافی سطح پوشش کامپوزیتی غیرمرتبه ای در مقایسه با سطح پوشش مرتبه ای مربوط می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
38 تا 47
لینک کوتاه:
magiran.com/p2677200 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!