آماده ساری نیترید سیلیکون پیوند شده با واکنش (RBSN) از طریق ریخته گری ژل سیلیکونی تجاری و بررسی تاثیر pH پیش مخلوط و ترکیبات کمک تف جوشی بر تشکیل نیترید سیلیکون و بدنه تخلخل

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

هدف از مطالعه حاضر ساخت سرامیک متخلخل Si3N4 از طریق ریخته گری ژل پودر Si و روش RBSN بود. اثرات pH محلول ژل و مقدار مواد کمک پخت مورد بررسی قرار گرفت. آکریل آمید و متیلن بیس اکریل آمید به عنوان محلول مونومر (نسبت 15 AM: 1 MBAM) استفاده شد. پودرهای Al2O3، Y2O3، و SiO2 (به عنوان کمک تف جوشی) و Si (به عنوان پودر اصلی) برای به دست آوردن دوغاب با بار جامد 60wt٪ اضافه شدند. عملیات حرارتی و فرآیند نیتریداسیون تا دمای 1350 درجه سانتیگراد و در اتمسفر N2 به مدت 22 ساعت انجام شد. نتایج آنالیز XRD نشان داد که فاز نهایی در تمامی نمونه ها فلزی Si و β-Si3N4 همراه با درصدهایی از کریستوبالیت بود. تجزیه و تحلیل اثرات pH بر روی فاز نهایی نمونه های ساخته شده از پودر Si (خالص و بدون مواد کمک پخت) نشان داد که تهیه محلول ژل در محیط اسیدی (pH: 2~3) در مقایسه با محیط قلیایی (pH: 11~12) منجر به افزایش شدت پیک β-Si3N4 و کاهش شدت پیک فاز Si فلزی شد و دوغاب تهیه شده در محیط اسیدی به طور موثرتری با اتمسفر N2 واکنش نشان داد. با توجه به تاثیر مواد کمک پخت بر تشکیل فاز نهایی، یافته ها حاکی از آن است که افزایش مقدار SiO2 و کاهش Al2O3 و Y2O3 منجر به تشکیل بیشتر β-Si3N4 (از 66٪ به 80٪) و کاهش در فلز Si (از 18٪ تا 7٪) شد. علاوه بر این، افزایش مقدار مواد کمک پخت و تشکیل فاز مایع بیشتر, فرآیند تشکیل β-Si3N4 را تسهیل کرد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
1 تا 12
لینک کوتاه:
magiran.com/p2679081 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!