مکان یابی بهینه محل کسب و کار با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی فازی شهودی (IF-AHP)، نمونه موردی: کارگاه تولید مصالح پیش ساخته ی ساختمانی

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

مکان یابی مناسب برای ایجاد سایت کسب و کار یکی از عوامل موفقیت در سرمایه گذاری است. هدف ازانجام این مطالعه، ارایه ی یک روش برای مکان یابی بهینه محل یک کسب و کار با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی فازی شهودی (IF-AHP) است. گزینه های مورد ارزیابی در این مطالعه، پنج مکان پیشنهادی در استان کردستان ایران می باشند. برای انتخاب معیارها از روش دلفی فازی، و برای و تعیین وزن معیارها نسبت به هم، و تعیین وزن گزینه ها نسبت به هر معیار، از روش دلفی فازی شهودی استفاده شده است. محاسبات لازم برای اولویت بندی مکان های موجود با استفاده از روش ترکیبی تحلیل سلسله مراتبی (AHP) و مجموعه های فازی شهودی انجام شده است و در نهایت اولویت هرمکان برای ایجاد گارگاه تولید مصالح پیش ساخته ساختمانی مشخص گردیده است. تعیین ضریب اهمیت معیارها و تبدیل متغیرهای کلامی به اعداد فازی شهودی از ویژگی ها و مزایای این روش می باشند. همچنین با توجه به اینکه موضوع عدم قطعیت در مجموعه های کلاسیک و حتی مجموعه های فازی تعریف نشده است، به کارگیری مجموعه های فازی شهودی که در برگیرنده ی فاکتور عدم قطعیت می باشد می تواند به برنامه ریزان در فرایند برنامه ریزی آینده نگر کمک نماید. نتایج این پژوهش نشان می دهد که از روش تحلیل سلسله مراتبی فازی شهودی می توان برای  مکان یابی بهینه محل یک کسب و کار استفاده نمود.

زبان:
فارسی
صفحات:
91 تا 112
لینک کوتاه:
magiran.com/p2680898 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!