طراحی و اجرای دوره ترکیبی خانواده درمانی در برنامه دستیاری رشته روانپزشکی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

ارزیابی خانواده و مداخلات خانواده درمانی جز مهارت هایی است که روانپزشک باید بیاموزد. با این حال از دیرباز، همیشه نقص های بسیاری در آموزش این مهارت در دوره های دستیاری وجود داشته است. در طراحی یک دوره در برنامه دستیاری، تناسب برنامه با نیازها و توانمندی های آنها و هم چنین توجه به خواسته های آن ها اهمیت زیادی دارد. بر این اساس ، طراحی دوره خانواده درمانی برای دستیاران روانپزشکی انجام گرفت.
طراحی آموزشی بر اساس مدل ADDIE (Analysis, Design, Development, Implementation, Evaluation) انجام گرفت. بعد از طراحی، دوره در کمیته آموزش گروه مطرح و تصویب شد. نمره نهایی دوره به عنوان بخشی از نمره دوره روان درمانی محسوب شد.  پس از تصویب،  هماهنگی با دانشکده مجازی جهت تعریف دوره در سامانه نوید صورت گرفت.
در انتهای دوره نگرش و رضایت فراگیران در رابطه با دوره از طریق پرسشنامه آنلاین، سنجیده شد.
تمام دستیاران موافق بودند که آموزش مفاهیم خانواده درمانی در دوره روانپزشکی مورد نیاز است. بر طبق گزارش دستیاران دوره خانواده درمانی باعث افزایش دانش و تغییر در نحوه رویکرد آن ها به بیماران می شود. با این حال اکثریت دستیاران معتقد بودند این دوره باعث بهبود مهارت در آن ها نشده است. بیشتر از نیمی از دستیاران معتقد بودند محتوای ارایه شده، کاربردی، متناسب با نیاز ایشان و با کیفیت بوده است. اما تنها چهار نفر از دستیاران موافق بودند که محتواها متناسب با توانمندی آن ها بوده است.
در این مطالعه، مراحل طراحی و اجرای دوره خانواده درمانی برای دستیاران روانپزشکی تشریح شد. آموزش خانواده درمانی مانند هر مهارت دیگری لازم است با تمرین های عملی بیشتر همراه با نظارت و مشاهده بیشتر همراه باشد. مطالعات بیشتر همراه با ارزیابی تاثیر برنامه در رضایت مندی، دانش و مهارت دستیاران در نمونه ای بزرگ تر مورد نیاز است.

زبان:
فارسی
صفحات:
4 تا 12
لینک کوتاه:
magiran.com/p2681800 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!