سلامت اجتماعی در سالمندان: یک مطالعه فراتحلیل

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

سلامت اجتماعی در گسترده ترین مفهوم آن با کمیت و کیفیت عملکرد انسان در تعاملات اجتماعی و ارزیابی های مثبت و منفی دیگران از این نوع از رفتارها توصیف می شود. هدف از پژوهش حاضر، ارایه الگوی توصیفی و تحلیلی از شاخص و سنجه های تعیین کننده سلامت اجتماعی در بین سالمندان بر اساس مطالعات دهه اخیر می باشد.

روش کار

در مطالعه حاضر از روش کیفی فراتحلیل توصیفی و مطالعه مروری نظام مند استفاده شد. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل 67 پژوهش منتخب می باشد که در این مطالعه 26 مورد از آن ها به سبب تناسب و ارتباط بیشتر با موضوع به شیوه هدفمند انتخاب و مورد توصیف، تحلیل و مقایسه قرار گرفتند. گردآوری اطلاعات در این مطالعه بر اساس چک لیست گزینش مطالعات پژوهشی، از طریق جستجوی مروری، منظم در نشریه های سالمندی، سالمندشناسی، رفاه اجتماعی، سلامت اجتماعی و برنامه ریزی رفاه و توسعه اجتماعی، همچنین پایگاه اطلاعات پرتال جامع علوم انسانی، مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی و گوگل اسکولار صورت پذیرفت. 

یافته ها

طبق یافته های این تحقیق در بیشتر مطالعات انجام شده دهه اخیر، واحد تحلیل سالمندان بوده است و در اکثر موارد از روش پیمایش برای جمع آوری داده ها استفاده شده است. همچنین نظریه سلامت اجتماعی کییز در ارتباط با تعیین کننده های اجتماعی نظیر حمایت و تعاملات اجتماعی هاوس و فلمینگ - باوم، کیفیت زندگی زاف، امنیت اجتماعی گیدنز و سرمایه اجتماعی بوردیو هدایتگر غالب تحقیقات بوده است که از میان عوامل یاد شده حمایت و تعاملات اجتماعی و شاخص های آن به نسبت سایر مولفه های دیگر تاثیر بسزایی بر سلامت اجتماعی سالمندان داشته اند.

نتایج

مرور اجمالی مطالعات انجام شده دهه اخیر مشخص ساخت اگرچه سنجش وضعیت سلامت اجتماعی بر اساس الگوی پنج گانه کییز در غالب مطالعات تعیین کننده است اما این مدل نتوانسته به ارایه الگوی تحلیلی - توصیفی دقیق از سنجش وضعیت سلامت اجتماعی سالمندان در مقایسه با دیگر گروه ها بر اساس متغیرهای زمینه ای همچون سن، جنس، شغل، تحصیلات، محل سکونت، درآمد و... دست یابد؛ لذا ارایه الگوی جدید و جامع جهت پژوهش و سیاست گذاری در حوزه سلامت اجتماعی سالمندان از سوی محققان و سیاست گذاران توصیه می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
80 تا 93
لینک کوتاه:
magiran.com/p2684224 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!