اثر تعیین سن یائسگی بر چیستی ترشحات خونی رحم در این دوران؛ واکاوی فقهی پزشکی

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

 گذر از یایسگی به عنوان روندی طبیعی در زندگی هر زن، گاه با پدیده هایی همراه است که آرامش روان فرد را مختل نموده و سردرگمی در ادای تکالیف شرعی را نتیجه می دهد. خونریزی های نامنظم و نامتعارف از بارزترین ویژگی های سن یایسگی تا تحقق کامل آن است. تشخیص ماهیت این ترشحات محل توجه علم فقه بوده و نبودن بیان صریحی از آن در نصوص شرعی، مجال اجتهاد را فراهم آورده و اختلاف نظر فقیهان را موجب شده است. در این پژوهش ضمن مقارنه دستاوردهای دانش فقه و پزشکی، اختلاف آرای فقیهان در دو مسیله تحقق و تعیین سن یایسگی بیان شده و در نهایت اثر این اختلافات بر چیستی ترشحات خونی رحم مطرح می گردد. 

مواد و روش ها

 اطلاعات پژوهش پیش رو به روش توصیفی تحلیلی و با مراجعه به منابع کتابخانه ای گردآوری شده و به تجزیه و تحلیل کیفی دیدگاه فقها و پزشکان در چیستی ترشحات خونی رحم در دوران گذر و پس از یایسگی پرداخته است.

یافته ها

 این پژوهش به دو مسیله در موضوع یایسگی پرداخته و در نهایت اثر اختلافات فقهی موجود را بر چیستی ترشحات خونی رحم بیان کرده است. مسیله اول ممکن یا قطعی الوقوع بودن یایسگی بوده که نظر برگزیده بر قطعیت وقوع یایسگی است. در پذیرش یا عدم پذیرش تحدید سن یایسگی به عنوان مسیله دوم، دیدگاه موافقان تحدید مردود و در رد آن و پذیرش دیدگاه مخالف مستنداتی ارایه شده است. با توجه به تاثیر این اختلاف نظرها در چیستی ترشحات خونی رحم در دوران گذر از یایسگی و پس از یایسگی، صحیح تر دانسته شده که ترشحات دوران گذر از یایسگی در صورتی حیض قلمداد شود که موافق با عادت شخص و همراه با مشخصات و ممیزات ترشحات حیض باشد. با تحقق یایسگی، ترشحات خونی نامتعارف بوده و استحاضه به شمار می آید. از نظر این پژوهش، در نبود نص شرعی معتبر در تشخیص تحقق یایسگی، تشخیص و نظر پزشکی می تواند راه گشا باشد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
5
لینک کوتاه:
magiran.com/p2685993 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!