کاهش جمعیت کیفری زندان زنان با رویکردی بر تحکیم خانواده (همسری و مادری)
بررسی احکام کیفری، اهتمام اسلام به استفاده حداقلی ازکیفر حبس را نمایان می سازد. مطابق قواعد حاکم براحکام کیفری اسلام، همچون قاعده « التعزیر بما یراه الحاکم› احکام تعزیری قابل تغییر هستند. برخی حبس های حدی همانند مجازات شرب خمر که جزء حکم الله نیستند نیز این گونه هستند. می توان ادعا نمود طراحی احکام جزایی اسلام به طور کلی در راستای زدودن کیفر حبس از زنان است. اما یافتن مبنای فقهی آن به صورت صریح ممکن نیست. بلکه به طریق اصطیادی از بطن قوانین دیگرهمانند جایگزینی حبس دراعدام زن مرتد فطری، تاسیسات ارفاقی زنان، قابل دست یابی است. که می تواند به مثابه مبنایی در حذف کامل حبس زنان تلقی شود. پژوهش حاضر به شیوه تحلیلی وتوصیفی تدوین یافته است جهت دست یابی به این مبنا سعی دارد با تکیه بر اصل استحکام خانواده، وقواعد مطرح در این عرصه، همچون، معاشرت به معروف، پایبندی به میثاق غلیظ به عنوان مقدمات پیش گیرانه از بزه کاری زنان راهکار های لازم در این زمینه رابیان نماید. شایان ذکر است زنان با داشتن ویژه گی های خاص نقش اساسی در تامین اهداف اصلی شریعت دارند. اهدافی که به اذعان فقهای معروف اهل سنت وتایید فقهای امامیه در پنج محور اصلی حفظ نفس، نسل، عقل، دین ومال خلاصه می شود اکثرا در سایه تشکیل وحفاظت از خانواده وحفظ کرامت مادری ممکن است. از این روی به نظر می رسد در بسیاری از بزه کاران زن عمده دلیل بزه کاری ریشه در احساس شکست درزمینه همسری ومادری باشد ومهمترین دلیل این ادعا در فزونی جمعیت بزه کاران مجرد است
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.