عوامل موثر بر سطح فقر و نابرابری خانوارهای شهری و روستایی ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

اقتصاددانان همواره به دنبال کشف عواملی که فقر را ایجاد می کنند بوده اند، زیرا با درک این عوامل، می توانند جهت کاهش فقر برنامه ریزی نمایند. هدف از این مطالعه برآور خط فقر و عوامل موثر بر آن در سال 1400 است.

روش بررسی

در پژوهش حاضر بوسیله داده های طرح هزینه و درآمد خانوارهای شهری و روستایی در سال 1400و با استفاده از سیستم مخارج خطی (LES) خط فقط و شاخص های آن برآورد شده است و عوامل تعیین کننده فقر مورد بررسی قرار گرفت. همچنین تاثیرپذیری احتمال ایجاد فقر از ویژگی های خانوارها به وسیله مدل پروبیت و با نرم افزار Stata ویرایش 17 بررسی شد.

یافته ها

خط فقر برای یک خانوار در سال 1400 معادل 73.980.000 ریال محاسبه شده است. بالاترین کاهش احتمال فقر خانوارها، با میزان تحصیلات سرپرست خانوار مرتبط می باشد. با افزایش هر واحد از سطح تحصیلات، احتمال مواجه با فقر خانوار 23.1 درصد کاهش خواهد یافت. پس از آن، تعداد افراد شاغل در خانوار با کاهش احتمال 19.9 درصد، دارای بالاترین اثر در کاهش احتمال فقر خانوار می باشد. بعد خانوار و برخوردار بودن از بیمه درمانی کمترین اثر را در جلوگیری از فقیر شدن خانوار دارند.

نتیجه گیری

جنسیت سرپرست خانوار در کاهش فقر موثر است. همچنین در خانوارهایی که سرپرست دارای سن پایین تری است، احتمال فقر افزایش می یابد. حمایت بیشتر از جوانان و ایجاد شرایط مساعدتر جهت اشتغال آنها برای کاهش فقر ضروری است. افزایش سطح و عمق پوشش بیمه ای نیز در کاهش فقر موثر خواهد بود.

زبان:
فارسی
صفحات:
173 تا 180
لینک کوتاه:
magiran.com/p2689181 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!