الگوی ارزیابی ریسک پوشش ناهنجاری جنین بیمه های تکمیلی در صنعت بیمه ایران: رهیافت نظریه داده بنیاد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

ارزیابی ریسک از موضوعات مهم در صنعت بیمه است که می تواند به عملکرد بهتر شرکت های بیمه ای منجر شود. پژوهش حاضر با هدف ارایه الگوی ارزیابی ریسک پوشش ناهنجاری های جنین بیمه های تکمیلی در صنعت بیمه ایران به منظور شناسایی عوامل موثر و میزان تاثیر هر کدام با رویکرد آمیخته انجام شده است.

روش بررسی

این پژوهش، براساس نحوه گردآوری و ماهیت داده ها، اکتشافی-توصیفی و از نظر هدف، توسعه ای-کاربردی است. بخش کیفی، با مصاحبه عمیق با 14 نفر از خبرگان صنعت بیمه و پزشکان متخصص و به روش داده بنیاد در سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی الگوی کیفی در نرم افزار MAXQDA صورت گرفت. در بخش کمی، داده هایی که با استفاده از پرسشنامه از 67 کارشناس صنعت بیمه گردآوری شد، با روش مدل معادلات ساختاری و به کمک نرم افزار SMART-PLS مورد سنجش قرار گرفت. پایایی و روایی روش کمی به ترتیب با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ و تحلیل عاملی محاسبه و تایید شد.

یافته ها

در بخش کیفی، شش عامل اصلی شامل ویژگی های والدین، ویژگی های گروه بیمه شده، عوامل محیطی، عوامل علمی و فناوری، عوامل فرهنگی و اجتماعی و عوامل مربوط به صنعت بیمه شناسایی شد و 36 شاخص نیز به عنوان عوامل موثر بر ریسک پوشش بیمه ناهنجاری های جنین تعیین گردید. یافته ها نشان داد 32 شاخص از 36 شاخص، از نظر آماری مورد تایید است و هر شش عامل شناسایی شده نیز تاثیر مثبت و معناداری بر ناهنجاری جنین دارد.

نتیجه گیری

نتایج مطالعه موید این است که ویژگی های گروه بیمه شده بیش ترین تاثیر را بر ریسک پوشش بیمه ناهنجاری های جنین دارا هستند. لذا شرکت های بیمه جهت پوشش ریسک مذکور باید به شاخص های تحصیلات، وضعیت جغرافیایی، ترکیب جمعیت شناختی و ترکیب جنسیتی افراد گروه بیمه توجه ویژه ای داشته باشند.

زبان:
فارسی
صفحات:
197 تا 210
لینک کوتاه:
magiran.com/p2689184 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!