مروری بر رسپتورهای ICAM-1 و VCAM-1

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

مولکول های چسبنده سلولی (CAM) زیر مجموعه ای از پروتیین های سطح سلولی هستند. عملکرد آن ها اتصال سلول ها به سلول های دیگر یا ماتریکس خارج سلولی است. از این رو، این پروتیین ها به سلول ها کمک می کنند تا به هم و به محیط اطراف خود بچسبند. آن ها بخش مهمی از عوامل حفظ ساختار بافت هستند. آن ها علاوه بر این که به عنوان مولکول های چسبنده عمل می کنند، نقش مهمی در رشد، مهار تماس و آپوپتوز دارند. بیان نابجای این مولکول ها منجر به بسیاری از بیماری ها از جمله سرطان می شود. ICAM-1 و VCAM-1 دو نوع مولکول چسبنده سلولی هستند.
رسپتور ICAM-1 یک مولکول چسبنده سلولی است که به طور ساختاری در غشای لکوسیت ها و سلول های اندوتلیال بیان می شود. همچنین به عنوان پروتیین CD54 نیز شناخته می شود. در انسان، این پروتیین توسط ژن ICAM-1 کد گذاری می شود. ICAM-1 به طور مداوم در غلظت های کم در غشای لکوسیت ها و سلول های اندوتلیال وجود دارد.
مولکول چسبنده سلول عروقی-1 (VCAM-1) یک مولکول چسبنده سلولی القایی با سایتوکاین است که فقط در غشای سلول های اندوتلیال عروقی بیان می شود. به آن CD106 نیز می گویند. این مولکول چسبنده سلولی پروتیینی است که توسط ژن VCAM1 در انسان کد گذاری شده است. VCAM-1 در هر دو رگ های خونی بزرگ و کوچک پس از تحریک سلول های اندوتلیال توسط سایتوکاین ها بیان می شود.
تاکنون توانسته اند فرم محلول این مولکول ها (sICAM-1 و sVCAM-1) را در بدن اندازه گیری کنند.
تحقیقات زیادی نشان داده که انفارکتوس حاد میوکارد و سندروم های کرونری با ICAM-1 و VCAM-1 در ارتباط است. مطالعه اثر تهدید کننده ICAM-1 و VCAM-1 بر عملکرد عروق، علاوه بر کمک به پیشرفت های قابل توجه در ارزیابی خطر بیماری می تواند بیشتر به عنوان درمان مولکولی در استراتژی مدیریت و پیشگیری عمل کند.
همچنین اگر بتوان اثر این مولکول ها را در متاستاز سرطان ها از بین برد، کمک قابل توجهی به درمان و بهبود این بیماران خواهد بود.
امید است در آینده با مطالعات و بررسی های بیشتر این مولکول ها، بتوان عملا به بهبود این بیماری ها کمک کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
24 تا 42
لینک کوتاه:
magiran.com/p2692148 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!