شعف مشتری؛ کلید موفقیت در کسب و کارهای ورزشی: یک تحلیل مضمونی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

شعف مشتری به عنوان یک پاسخ عاطفی ناشی از عامل شگفت زدگی و همچنین سطح بالایی از انتظارات مثبت تعریف می شود. هدف از پژوهش حاضر شناسایی شاخص های شعف مشتریان محصولات ورزشی بود.

روش پژوهش:

 روش تحقیق به صورت کیفی از نوع تحلیل مضمونی با هدف کاربردی و ماهیت اکتشافی بود. مشارکت کنندگان تحقیق افرادی بود که سابقه و تجربه زیسته استفاده از کالا و خدمات ورزشی حداقل به مدت پنج سال را داشتند که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و در دسترس به عنوان مشارکت کننده انتخاب شدند. نمونه گیری تا رسیدن محقق به اشباع نظری انجام گرفت، بدین معنی که محقق پس از مصاحبه نوزدهم، به داده و کد جدیدی دست نیافت و بدین ترتیب فرایند نمونه گیری متوقف شد (2+17n=). روش جمع آوری داده ها به صورت مصاحبه عمیق بود.

یافته ها

برای تجزیه وتحلیل داده ها از روش کدگذاری با دیدگاه استقرایی تا رسیدن به مضمون های نهایی و ترسیم شبکه مضامین با نرم افزار تحلیل داده های کیفی ان ویوو نسخه 10 استفاده شد. تجزیه وتحلیل یافته ها در چهار بعد عوامل مشتری (با دو مضمون تخصص و منحصربه فرد بودن محصول)، بعد خدمات (مضمون اصلی تمایز در ارایه خدمات)، بعد محیط (مضمون جو دوستانه و حمایتی و تعاملات حرفه ای) و بعد کارکنان (مضمون دانش و آگاهی تخصصی و در نظر گرفتن روحیات مشتری) صورت گرفت.

نتیجه گیری

نتایج این تحقیق می تواند شرکت ها و بازارهای ارایه محصولات ورزشی را قادر سازد تا عوامل اثرگذار در ایجاد شعف مشتری را که نوعی حالت عاطفی عمیق است و موجب وفاداری مشتری می شود، شناسایی کند و در بازار پررقابت امروز مشتریان وفادار خود را داشته باشند.

زبان:
فارسی
صفحات:
144 تا 163
لینک کوتاه:
magiran.com/p2694181 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!