بررسی تاثیر برنامه های فرهنگی دانشگاه بر مشارکت سیاسی دانشجویان با نقش میانجی هوش سیاسی (مطالعه موردی دانشجویان دانشگاه اراک)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

یکی از ابعاد بسیار مهم توسعه ملی، توسعه و باروری فرهنگ حاکم بر جامعه است. مطالعه تاثیر برنامه های فرهنگی دانشگاه ها به عنوان زیرمجموعه نظام اموزش عالی در فرایند توسعه کشور از جمله راه کار قابل توجهی است که می توان توانمندی ها و کارکردهای فعالیت فرهنگی را شناخت. تحقیق حاضر با هدف بررسی تاثیر برنامه های فرهنگی دانشگاه برمشارکت سیاسی دانشجویان با نقش میانجی هوش سیاسی (مطالعه موردی دانشجویان دانشگاه اراک) انجام شده است. روش تحقیق توصیفی- تحلیلی و از نوع پیمایشی می باشد. جامعه آماری تمامی دانشجویان دانشکده فنی و مهندسی به تعداد2340 نفر می باشد که از بین آنها با توجه به جدول مورگان 181 نفر به عنوان نمونه آماری به روش غیرتصادفی از افراد دردسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه های استاندارد مشارکت سیاسی فرج زاده (1393)، هوش سیاسی فریز و همکاران (2005) و پرسشنامه محقق ساخته فعالیت های فرهنگی دانشگاه می باشد. پایایی پرسشنامه های مشارکت سیاسی (88/0 α =)، برنامه های فرهنگی دانشگاه (87/0 α =)، هوش سیاسی (79/0 =α) با روش آلفای کرونباخ محاسبه و تایید شد و روایی محتوایی نیز با نظر اساتید و کارشناسان مورد تایید قرار گرفت. برای بررسی نرمال بودن توزیع متغیرها از آزمون کولموگروف اسمیرنوف، برای آزمون فرضیات تحقیق از روش همبستگی بر اساس مشاهده های پس رویدادی و با تحلیل رگرسیون گام به گام تحت نرم-افزار spss استفاده شده است. نتایج نشان داد برنامه های فرهنگی دانشگاه بر میزان مشارکت سیاسی دانشجویان دارای تاثیر معناداری نمی-باشد و الگوی رابطه آنها مستقیم نمی باشد (05/0P>) همچنین تاثیر برنامه های فرهنگی دانشگاه بر هوش سیاسی مشاهده نگردید (05/0P>) اما هوش سیاسی بر میزان مشارکت سیاسی به صورت معناداری تاثیر دارد (05/0P<) همچنین تایید شد که هوش سیاسی در ارتباط بین برنامه های فرهنگی دانشگاه و میزان مشارکت سیاسی دانشجویان نقش میانجی دارد (05/0P<). طبق نظر پاسخ دهندگان هوش سیاسی باعث افزایش مشارکت سیاسی دانشجویان می گردد اما برنامه های فرهنگی دانشگاه این توانایی را ندارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
127 تا 159
لینک کوتاه:
magiran.com/p2694837 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!