ارزیابی اثر توالی‏ های زلزله اصلی و پس لرزه بر فروریزش لرزه‏ ای سازه ‏های دارای حرکت گهواره ‏ای با مهاربندهای کمانش ناپذیر

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مهاربندهای کمانش ناپذیر (BRB) تحت اثر زلزله، شکل‏ پذیری و ظرفیت اتلاف انرژی بالایی را از خود نشان می‏دهند. بهبود این ویژگی ‏ها از طریق اصلاح در پیکربندی BRB و سیستم سازه ‏ای شامل این مهاربندها امکان پذیر است. قاب‏ های با مهاربندهای کمانش ناپذیر (BRBF) ممکن است در یک طبقه تمرکز دریفت داشته باشند که این مسئله منجر به ناپایداری کلی سازه ناشی از اثرات P-Delta و دریفت پسماند می‏ شود. محققان برای حل مشکل عدم توزیع یکنواخت خسارت در ارتفاع سازه که یکی از معایب BRBF به شمار می‏ رود، سیستم RBRBF (قاب با مهاربندهای کمانش ناپذیر دارای حرکت گهواره ‏ای) را پیشنهاد کرده ‏اند. هر دهانه از این سیستم متشکل از یک مهاربند معمولی در یک سمت و یک مهاربند BRB در سمت دیگر و یک المان رابط در وسط دهانه می ‏باشد. مهاربند معمولی در یک سمت از دهانه مهاربندی به همراه ستون کناری و المان رابط سیستم خرپای قائم را تشکیل می‏ دهند که دارای اتصال مفصلی در محل اتصال به فونداسیون می ‏باشد و رفتاری مانند دیوار گهواره ‏ای دارد و تا نزدیک فروریزش سازه رفتار الاستیک از خود نشان می‏ دهد. در این مطالعه، سازه‏ های 4، 8 و 12 طبقه با سیستم‏ های RBRBF و BRBF در نظر گرفته شده ‏اند. سپس با انجام آنالیزهای دینامیکی غیر خطی اثرات توالی ‏های زلزله اصلی و پس لرزه بر فروریزش لرزه ‏ای سازه‏ ها ارزیابی گردیده و نتایج بدست آمده برای دو سیستم سازه‏ای با هم مقایسه شده ‏اند. نتایج بدست آمده نشان می‏ دهند که سازه ‏های‏ RBRBF در مقایسه با سازه ‏های‏ BRBF مقاومت بیشتری در برابر فروریزش لرزه ‏ای تحت اثر توالی‏ های زلزله اصلی و پس لرزه دارند.
زبان:
فارسی
صفحات:
181 تا 199
لینک کوتاه:
magiran.com/p2698118 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!