بررسی عوامل خطر بیماری های مادرزادی قلبی در نوزادان متولد شده در بیمارستان امیرالمومنین شهر سمنان طی سالهای 1399 تا 1400

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

نقایص مادرزادی قلبی به حالتی گفته می شود که بر ساختار و عملکرد قلب نوزاد تاثیر می گذارد. هدف این مطالعه، بررسی فراوانی بیماری های مادرزادی قلبی و عوامل خطر آن ها در نوزادان اکوکاردیوگرافی شده بستری در بخش مراقبت ویژه نوزادان بیمارستان امیرالمومنین (ع) سمنان است.

مواد و روش ها

در این مطالعه، 300 پرونده نوزاد اکوکاردیوگرافی شده بستری در بخش مراقبت ویژه نوزادان بیمارستان امیرالمومنین (ع) سمنان، طی سال های 1399 الی 1400 بررسی شدند. فراوانی کلی بیماری های مادرزادی قلبی و به تفکیک انواع آن (ASD/VSD/PDA/TOF) و ارتباط متغیرهای مورد مطالعه (جنس نوزاد، سن حاملگی، سن مادر، وزن نوزاد، نسبت فامیلی پدر و مادر، مصرف دارو در دوران بارداری و سابقه خانوادگی بیماری قلبی، دیابت بارداری) با بیماری مادرزادی قلبی نوزاد تعیین شد.

یافته ها

نتایج مطالعه حاضر نشان داد که از مجموع 300 نوزاد اکوکاردیوگرافی شده بستری در بخش مراقبت ویژه نوزادان، 132 نوزاد (44 درصد) به بیماری مادرزادی قلب مبتلا بودند. نقص PDA با 8٫56 درصد و نقص VSD با 5٫23 درصد به ترتیب شایع ترین بیماری های مادرزادی قلب در نوزادان بودند. با توجه به نتایج، ارتباط معناداری بین بیماری مادرزادی قلبی و دیابت بارداری، فشارخون و هیپوتیروئید و سابقه مصرف دارو در طی حاملگی و سابقه خانوادگی بیماری قلبی و نسبت خویشاوندی والدین و جنس نوزادان وجود نداشت. اما ارتباط معناداری بین نوع بیماری قلبی مادرزادی با سن حاملگی و وزن نوزاد وجود داشت؛ با افزایش سن حاملگی و وزن نوزاد، شیوع بیماری قلبی مادرزادی کاهش می یابد.

زبان:
فارسی
صفحات:
607 تا 618
لینک کوتاه:
magiran.com/p2701176 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!