شناسایی ابعاد راهبردهای بازاریابی در بوم گردی در راستای دستیابی به توسعه پایدار اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی؛ پژوهشی پدیدارشناسانه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

امروزه صنعت گردشگری صنعتی پویا و با ویژگی های منحصر به فرد است که بخش مهمی از فعالیت های اقتصادی و غیر اقتصادی کشورهای توسعه یافته و درحال توسعه را به خود اختصاص داده است. یکی از عوامل مهم در رشد و توسعه صنعت گردشگری، برنامه ریزی بهینه امور مربوط به آن است. از دستاوردهای این صنعت، صرف نظر از مشارکت در توسعه، می توان به رشد اقتصادی و همچنین ایجاد فرصت های شغلی، به ویژه در کشورهای در حال توسعه نام برد. پژوهش حاضر با هدف شناسایی ابعاد -راهبردهای بازاریابی در بوم گردی در راستای دستیابی به توسعه پایدار اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی انجام گرفته است.

روش بررسی

این پژوهش با رویکرد کیفی و استفاده از راهبرد پدیدارشناسی و در سال 1400 انجام شده است. بر اساس نمونه گیری هدفمند و تا حصول اشباع نظری، 20 نفر از مدیران بوم گردی های استان مازندران دعوت شدند. داده ها به کمک مصاحبه ی نیمه ساختار یافته و عمیق گردآوری و با روش تحلیل محتوا و با استفاده از نرم افزار تحلیل آماری MAXQDA تجزیه و تحلیل شدند. جهت کسب روایی داده ها از بررسی توسط مشارکت کنندگان و جهت پایایی از توافق درونی دو کدگذار و مرور خبرگان غیرشرکت کننده در پژوهش استفاده شد.

یافته ها

یافته های پژوهش نشان داد ابعاد شناسایی شده راهبرد بازاریابی در بوم گردی شامل رهبری کاهش هزینه در راستای توسعه اقتصادی، تمایز درراستای توسعه مدیریت منابع انسانی، تمرکز درراستای توسعه اجتماعی و تمرکز در راستای توسعه زیست محیطی می باشد.

بحث و نتیجه گیری

از تحلیل مصاحبه های نیمه ساختار و عمیق، 4 مقوله اصلی راهبرد رهبری هزینه در راستای توسعه اقتصادی، راهبرد تمایز در راستای توسعه مدیریت منابع انسانی، راهبرد تمرکز در راستای توسعه اجتماعی و راهبرد تمرکز در راستای توسعه محیطی و 73 زیرمقوله حاصل شد.

زبان:
فارسی
صفحات:
121 تا 134
لینک کوتاه:
magiran.com/p2703356 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!