نگرشی پویا بر بهبود صنعت بازیافت لاستیک با استفاده از رویکرد پویایی سیستم

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

بازیافت مواد امروزه یکی از مهم ترین مسائل مطرح در سیستم مدیریت مواد زائد شهری است. لاستیک های فرسوده خودرو یکی از مهم ترین انواع پسماندها یا مواد زائد جامد به شمار می روند، زیرا خارج شدن آنها از چرخه تولید و مصرف، به معنای آغاز یک تعهد زیست محیطی است. با این که طول عمر تایرهای ماشین نسبت به گذشته بیشتر شده، اما این واقعیت نیز غیرقابل انکار است که جاده های کشورهای مختلف امروزه تحت سیطره تعداد بیشتری خودرو قرار دارند.این تحقیق باهدف یافتن عوامل موثر بر توسعه بازیافت لاستیک انجام شد.

روش بررسی

در این مقاله از رویکرد پویایی سیستم استفاده شده است. در این پژوهش از مقالات، منابع کتابخانه ای و اینترنت استفاده شده است و بر اساس آن به ترسیم نمودارهای علت و معلولی و موجودی و جریان پرداخته است. استخراج معادلات مربوط به روابط متغیرهای مدل و وارد ساختن آن ها در نرم افزار Vensim ple 6.4منجر به شبیه سازی مدل گردید؛ و رفتارهای متغیرهای مهم مدل پیاده سازی شد که در تحقیق به طور مفصل موردبررسی قرارگرفته است.

یافته ها

یافته های این تحقیق نشان می دهد مجموعه ای از عوامل با تاثیر و تاثر متقابل بر بازیافت لاستیک تاثیر دارد و تا به کل این عوامل و نقش آنها توجه نشود توسعه بازیافت لاستیک رخ نخواهد داد. بدین ترتیب که در بازیافت محصول لاستیک، دو دسته عوامل فزآینده و بازدارنده نقش دارند. استفاده دوباره از محصول و باز تولید محصول بر افزایش بازیافت لاستیک تاثیر می گذارد و موجب گسترش بازیافت می شود که البته این ها در گذر زمان معنا پیدا می کند.

بحث و نتیجه گیری

همچنین نتایج نشان داده با افزایش حمایت از شرکت های بازیافتی و نیز فرهنگ سازی در مردم نسبت به این موضوع به عنوان متغیرهای اهرمی، بازیافت لاستیک توسعه خواهد یافت. همجنین نتایج نشان داد که با افزایش حمایت از شرکت های بازیافتی و نیز فرهنگ سلزی در مردم نسبت به موضوع بازیافت لاستیک به عنوان متغیر های اهرمی، بازیافت لاستیک توسعه خواهد یافت. دولت باید از این صنعت با تخصیص اعتبار حمایت کند. در بعد دیگر، با استفاده مجدد از لاستیک، عدم دور ریز لاستیک و زباله فرض کردن لاستیک باید در جامعه فرهنگ سازی شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 15
لینک کوتاه:
magiran.com/p2703359 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!