الکترودهای کربنی-نانوکامپوزیتی مونولیتیک متخلخل بر پایه چوب کربنیزه/ چارچوب فلز-آلی به عنوان کاتد خودایستا برای پیل سوختی میکروبی رسوبی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف
مواد کربنی با داشتن امتیازاتی چون ثبات شیمیایی و گرمایی، رسانایی الکتریکی، سطح ویژه و تخلخل زیاد در ساخت الکترودها بسیار متداول می باشند. مواد کربنی بر پایه چوب در دستگاه های ذخیره انرژی الکتروشیمیایی، عملکرد خازنی مناسبی داشته و سبب افزایش ذخیره بار می گردد؛ اما چوب رسانایی الکتریکی کافی به عنوان الکترود کربنی نداشته و به منظور تقویت عملکرد آن، کامپوزیت های مواد کربنی با سایر مواد رسانا سنتز شده اند. در این پژوهش خصوصیات فیزیکی-شیمیایی و الکتروشیمیایی الکترودهای کربنی نانوکامپوزیتی مشتق شده از چوب واجد ذرات چارچوب فلز-آلی منگنز (Mn-MOF) سنتز شده به روش درجا و کارایی این الکترودها به عنوان کاتد در پیل سوختی میکروبی رسوبی بررسی و با عملکرد الکترودهای چوب پیرولیز شده شاهد و نمد کربنی تجاری مقایسه شد.
مواد و روش ها
قطعه هایی از برون چوب چنار خاوری (Platanus orientalis) به عنوان ماده اولیه لیگنوسلولزی در دمای °C 700 و نرخ گرمایش°C min-1 5 در کوره تحت اتمسفر گاز بی اثر آرگون با دبی جریان mLmin-1 100 و زمان ماند 1 ساعت پیرولیز شد. پس از پیرولیز، نمونه های چوب کربنیزه با آب مقطر شست وشو و در آون خشک شدند. به منظور سنتز درجای Mn-MOF و ساخت الکترودهای کامپوزیتی CW/ Mn-MOF از منگنز (II) استات چهارآبه و لیگاند 5،3،1- بنزن تری کربوکسیلیک اسید استفاده شد. در پایان، نمونه ها با اتانول شسته و در آون خشک شدند. پیرولیز ثانویه با نرخ گرمایش°C min-1 5 تا دمای °C 900 و زمان ماند 2 ساعت در جریان دائمی گاز آرگون انجام شد.
یافته ها
نتایج این پژوهش نشان داد پس از پیرولیز، از نظر ریخت شناسی ساختار متخلخل و کانال های به هم پیوسته و مستقیم چوب حفظ شد. علاوه بر آن سنتز درجای Mn-MOF روی بستر چوب کربنیزه موفقیت آمیز بود. نتایج طیف سنجی رامان، افزایش میزان بی نظمی و ناجوراتمی در ساختار الکترودهای نانوکامپوزیتی تهیه شده را در مقایسه با نمونه چوب پیرولیز شده شاهد نشان داد. الگوهای پراش پرتوی ایکس دلالت بر حضور ساختار کربن آمورف و گرافیتی در الکترودهای تهیه شده داشت. علاوه بر آن، الکترودهای کربنی دوپه شده با چارچوب های فلز-آلی منگنز در مقایسه با الکترودهای شاهد و نمد کربنی، کم ترین امپدانس و بیش ترین چگالی توان را نشان داد.
نتیجه گیری
بر طبق نتایج، کربنیزاسیون در دمای بالا، سبب گرافیتی شدن ماده چوبی و رسانایی الکتریکی آن می شود. دوپه کردن الکترودهای کربنی و ساخت الکترود کربنی کامپوزیتی مبتنی بر چوب پیرولیز شده حاوی چارچوب فلز-آلی منگنز موجب تقویت عملکرد الکتروشیمیایی کاتد در پیل سوختی میکروبی رسوبی گردید. اثر هم افزایی حاصل از رفتار شبه خازنی چارچوب فلز-آلی منگنز به همراه رفتار خازنی دولایه کربن، موجب بهبود عملکرد کلی پیل گردید.
زبان:
فارسی
صفحات:
18 تا 37
لینک کوتاه:
magiran.com/p2704285 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!