الگوی معادلات ساختاری رابطه بین تنیدگی شغلی، بهزیستی روانشناختی و مشتری مداری با نقش میانیجی گری رضایت شغلی در میان کارکنان بانک مسکن

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه وهدف

علیرغم اینکه مشتری مداری امروزه به عنوان یکی از راهبردهای اصلی نقش مهمی در موفقیت سازمانها ایفا می کند. مدل های موجود مشتری مداری فاقد جهت گیری در حوزه روانشناختی هستند و این برای شرکت ها و سازمانهایی که حیات آنها بستگی به مشتری دارد کافی نیست. پژوهش حاضر با هدف بررسی الگوی معادلات ساختاری رابطه بین تنیدگی شغلی، بهزیستی روانشناختی و مشتری مداری با نقش میانجی رضایت شغلی در بین کارکنان بانک مسکن کرمانشاه انجام شد

روش بررسی

پژوهش حاضر با توجه به هدف کاربردی، از لحاظ نحوه ی گردآوری اطلاعات توصیفی و شیوه اجرا همبستگی است جامعه آماری کارکنان بانک مسکن کرمانشاه (420=N) تشکیل دادند که حجم نمونه (201=n)به صورت نمونه گیری در دسترس و با استفاده از فرمول کوکران در سال (1401) تعیین گردید. داده ها از طریق پرسشنامه های استاندارد بهزیستی روانشناختی ریف (1989)، فرسودگی شغلی ماسلاچ (1997)،رضایت شغلی اسمیت و هالین (1969)، تنیدگی شغلی فیلیپ ال رایس (1992)، نارضایتی شغلی خلج و رحمانی (1400)، استرس شغلی جونزوهمکاران (2010) و مشتری مداری دوناوان (2004) گردآوری و با روش مدل یابی معادلات ساختاری تحلیل شد.

یافته ها

یافته ها نشان داد رضایت شغلی برمشتری مداری تاثیر مثبت دارد. بهزیستی روانشناختی برمشتری مداری به طور مستقیم و با واسطه رضایت شغلی تاثیر مثبت دارد. همچنین تنیدگی شغلی بر مشتری مداری به طور مستقیم و با واسطه رضایت شغلی تاثیر منفی دارد.

نتیجه گیری

مدل پیشنهادی بانکها و موسسات مالی و خدماتی را در حفاظت از کارکنان خود وایجاد راهبردهای بهداشت روانی در داخل سازمان ها راهنمایی و الگویی کاربردی برای مشتری مداری ارائه می کند.

زبان:
فارسی
در صفحه:
35
لینک کوتاه:
magiran.com/p2704601 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!