پست مدرنیسم؛ عملکرد مبتنی بر شواهد در پرستاری: یک مطالعه مروری روایتی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیش زمینه و هدف

پست مدرنیسم یک جریان تحول گرایانه فکری، اجتماعی، فرهنگی، هنری و اخلاقی در دوران معاصر است. نظریه پردازان پرستاری، پست مدرنیسم را برای تدوین و ارائه برنامه مراقبتی، مهم و ضروری می دانند زیرا بازاندیشی، تفکر انتقادی و آموزش و عملکرد مبتنی بر شواهد از مفاهیم اصلی این تفکر فلسفی است. مطالعه حاضر باهدف مرور ادبیات و شواهد موجود در مورد پست مدرنیسم به عنوان رویکرد مبتنی بر شواهد پرستاری انجام شد.

مواد و روش کار

در این مطالعه از روش مرور روایتی غیر نظام مند استفاده شد. جستجوی مقالات با استفاده از کلیدواژه های Postmodern, Postmodernism, Evidence-based Practice, Nursing و معادل فارسی آن ها: پست مدرن، پست مدرنیسم، عملکرد مبتنی بر شواهد و پرستاری انجام شد. جست وجوی مقالات فارسی و انگلیسی در پایگاه های اطلاعاتی داخلی SID و Magiran و خارجی PubMed، ProQuest و Science Direct بدون محدودیت زمانی و متدولوژیک انجام گرفت. درمجموع 207 مقاله پیدا شد، که پس از بررسی مقالات، تعداد 18 مطالعه بر اساس معیارهای ورود و خروج، جهت استخراج داده ها ارزیابی و تحلیل شد.

یافته ها

نتایج نشان داد که پنج ویژگی پست مدرنیسم در عملکرد مبتنی بر شواهد پرستاری شامل، "تمرکززدایی در عملکرد مراقبتی"، "توجه به ارزش های بیمار"، "تقویت تصمیم گیری و استدلال بالینی"، "تامل و تفکر نقادانه در شواهد" و "تعامل و ارتباط درمانی" است.

بحث و نتیجه گیری

ازآنجایی که نظریه پست مدرنیسم مفاهیم مشترک بسیاری با رویکرد مبتنی بر شواهد دارد و استفاده از این دیدگاه موجب افزایش استانداردهای آموزش و مراقبت در پرستاری می شود، لذا پیشنهاد می گردد استفاده ازاین رویکرد موردتوجه پرستاران محترم قرار گیرد. همچنین اساتید و مربیان بالینی پرستاری و مدیران پرستاری اهتمام بیشتری به کاربست این مهم داشته باشند.

زبان:
فارسی
صفحات:
944 تا 958
لینک کوتاه:
magiran.com/p2705096 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!