تهیه نقشه شوری رود کارون از تصاویر ماهواره ای لندست-8 با استفاده از رگرسیون بردار پشتیبان، شبکه عصبی پرسپترون چندلایه و الگوریتم ژنتیک

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

در این مطالعه تلاش شده است تا با برقراری ارتباط میان باندهای سنجنده لندست-8 و داده های میدانی تهیه شده از شوری آب رود کارون، مدلی برای شوری آب ارائه گردد. برای این منظور 102 داده ی میدانی که شامل مقادیر هدایت الکتریکی هستند از تاریخ ژوئن 2013 تا جولای 2018 از رود کارون برداشت شده است؛ و از 36 تصویر ماهواره ای سنجنده لندست-8 بدون ابر برای استخراج انعکاس سطح استفاده شده است. لازم به ذکر است که تفاوت زمانی بین داده های میدانی و تصاویر ماهواره ای حداکثر دو روز است. درنهایت102 داده ی میدانی و انعکاس سطح هفت باند غیرحرارتی سنجنده لندست 8 به نسبت 75 به 25 برای آموزش الگوریتم ها و ارزیابی آن ها تقسیم شده اند. در این مطالعه از الگوریتم ژنتیک استفاده شده است تا علاوه بر پیدا کردن مناسب ترین باندهای سنجنده لندست-8، پارامترهای الگوریتم بردار پشتیبان و تعداد لایه ها و نورون های شبکه عصبی پرسپترون چندلایه را نیز تخمین بزند. در این مطالعه باندهای 1، 2 و 3 سنجنده لندست-8 به عنوان حساس ترین باندها به شوری انتخاب شده است و سپس با بهینه کردن پارامترهای الگوریتم بردار پشتیبان و تعداد لایه ها و نورون های شبکه عصبی چندلایه توسط الگوریتم ژنتیک به ترتیب ضریب تعیین 7/. و 73/0حاصل گردیده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
581 تا 600
لینک کوتاه:
magiran.com/p2705231 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!