شناسایی شاخص های سنجش شایستگی های کارکنان اداری مراکز درمانی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
رویکرد شایستگی یکی از رویکردهای عمل گرا در حوزه های مختلف آموزش و مشاغل است که با تعیین دقیق شایستگی های موردنیاز افراد در جهت نیل به اهداف متعدد آموزشی و حرفه ای مورد استفاده قرار می گیرد و شناسایی شاخص های رفتاری تعیین کننده شایستگی های کارکنان در حرفه های مختلف یکی از فرایندهای ضروری در این امر به شمار می رود که پژوهش حاضر با هدف شناسایی شایستگی های کارکنان اداری مراکز درمانی انجام شد.
روش بررسی
پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، از نظر رویکرد کیفی و به روش تحلیل مضمون انجام شد. مشارکت کنندگان از کارکنان بخش اداری مراکز درمانی بودند که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند با 16 نفر به اشباع نظری رسید. ابزار پژوهش، مصاحبه نیمه ساختاریافته و داده های گردآوری شده با کدگذاری و شناسایی شبکه مضامین، تحلیل شد. روایی نتایج پژوهش با ملاک های توصیه شده توسط Lincoln and Guba تایید شد.
یافته ها
در پژوهش حاضر یافته ها در دو بعد شایستگی های عمومی (با 4 مولفه و 28 شاخص) و شایستگی های حرفه ای(با 3 مولفه و 21 شاخص) شناسایی و طبقه بندی شد. شایستگی های عمومی شامل (مهارت های اداری؛ مهارت های علمی دانشی؛ شایستگی های میان فردی؛ شایستگی های شخصیتی و فردی) و شایستگی های حرفه ای هم شامل (تخصص های اولیه درمانی؛ شایستگی های شغلی؛ شناخت استانداردها و دستورالعمل ها) بود.
نتیجه گیری
مدیران و روسای بخش های مختلف مراکز درمانی می توانند به منظور افزایش بهره وری کارکنان بخش اداری، از یافته های این پژوهش در حوزه جذب، نگهداشت و سنجش شایستگی های کارکنان استفاده کنند.
زبان:
فارسی
صفحات:
150 تا 156
لینک کوتاه:
magiran.com/p2705957 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!