اثرات استفاده از منابع و سطوح مختلف عنصر روی بر خصوصیات لاشه، استخوان درشت نی، وضعیت آنتی اکسیدانی سرم، کیفیت گوشت و سیستم ایمنی جوجه های گوشتی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

آزمایشی به منظور مقایسه منابع و سطوح متفاوت عنصر روی برخصوصیات لاشه، استخوان درشت نی، وضعیت آنتی اکسیدانی سرم، کیفیت گوشت و سیستم ایمنی بر روی 480 قطعه جوجه گوشتی در قالب طرح کاملا تصادفی با آرایش فاکتوریل (4×3) با پنج تکرار و 8 جوجه در هر تکرار انجام شد. منابع روی شامل سولفات، اکسید و ترکیب آلی روی-متیونین در سطوح (صفر،60، 120و 180میلی گرم بر کیلوگرم خوراک) بودند. در پایان آزمایش، داده ها با رویه GLM نرم افزار SAS و جهت مقایسه میانگین ها از آزمون توکی، با سطح احتمال 95 درصد برای اثرات اصلی (منابع روی و سطوح آن) و اثرات متقابل بین آن ها استفاده شد. اثر سطوح مختلف روی بر درصد وزن طحال، پانکراس و بورس فابرسیوس معنی دار بود (0/05>P). هم چنین اثر منبع و سطح روی بر میزان مالون دی آلدهید سرم معنی داری بود؛ به طوری که تیمار حاوی نمونه آلی روی دارای کم ترین میزان بود و افزایش سطح عنصر روی سبب کاهش معنی دار این مولفه شد. رطوبت گوشت در تیمار حاوی نمونه آلی روی افزایش معنی داری نسبت به تیمار اکسید داشت، هم چنین سطوح بیش تر روی موجب افزایش معنی دار رطوبت گوشت شد (0/05>P). شاخص های ظرفیت نگه داری آب و pH تحت تاثیر منابع و سطوح مختلف روی قرار نگرفتند. مقدار مالون دی آلدهید در گوشت تحت تاثیر تیمارهای آزمایشی قرارگرفت، به گونه ای که استفاده از نمونه آلی روی و هم چنین استفاده از بیش ترین سطح روی در خوراک (180 میلی گرم) به طور معنی داری (0/05>P) موجب کاهش غلظت مالون دی آلدهید گوشت پس از کشتار در پرنده ها شد. منابع و سطوح مختلف روی در خوراک تاثیری بر روند تغییرات در پاسخ تیتر ایمنی ایجاد شده علیه گامبرو و برونشیت نداشتند. در سطوح زیاد مصرف روی در خوراک میزان لنفوسیت کاهش و هتروفیل افزایش یافت؛ هم چنین نسبت هتروفیل به لنفوسیت در سطح 180 میلی گرم به طور معنی داری بیش تر از سطح 120 میلی گرم بود (0/05>P). افزون بر این منابع و سطوح مختلف روی و اثرات متقابل آن ها بر تیتر کلی SRBC نیز غیر معنی دار بود. به طور کلی می توان گفت مستقل از نوع و منبع تامین روی، هر چه سطح روی در جیره جوجه های گوشتی افزایش یابد سبب بهبود ابقاء روی در استخوان درشت نی، بهبود کیفیت و ماندگاری گوشت و افزایش ایمنی در پرنده خواهد شد.

زبان:
فارسی
صفحات:
157 تا 168
لینک کوتاه:
magiran.com/p2708128 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!