تاثیر مقادیر مختلف پودر افشره طبیعی پوست انار و یک پری بیوتیک تجاری بر عملکرد رشد و جمعیت میکروبی دستگاه گوارش جوجه های گوشتی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

این پژوهش به منظور مقایسه تاثیر مقادیر مختلف پودر افشره طبیعی پوست انار با یک پری بیوتیک تجاری بر عملکرد رشد و جمعیت میکروبی دستگاه گوارش جوجه های گوشتی انجام شد. این آزمایش با 250 قطعه جوجه نر یک روزه سویه راس 308 در 5 تیمار و 5 تکرار در قالب طرح کاملا تصادفی به مدت 42 روز انجام شد. تیمارهای آزمایشی شامل مقادیر صفر(گروه شاهد)، 150، 300 و 450 میلی گرم پودر افشره طبیعی پوست انار در هر کیلو گرم و یک تیمار حاوی 1000 میلی گرم پری بیوتیک در هر کیلوگرم خوراک بودند. عملکرد رشد پرنده در سه دوره آغازین، رشد و پایانی ثبت و جمعیت میکروبی لاکتوباسیل ها، کلی فرم و کل باکتری های هوازی و pH ایلئوم و سکوم آنها در سن 42 روزگی اندازه گیری شد. نتایج این پژوهش نشان داد که افزودن 150 و 300 میلی گرم پودر افشره طبیعی پوست انار وزن زنده در سن 42 روزگی را نسبت به سایر تیمارها افزایش داد (0/05˂P)، اما تاثیری بر خوراک مصرفی و ضریب تبدیل غذایی در سن 42 روزگی نداشت. استفاده از پری بیوتیک نسبت به گروه شاهد نه تنها تاثیری بر عملکرد رشد در کل دوره پرورش (1 تا 42 روزگی) نداشت بلکه باعث افزایش جمعیت کلی فرم ها در ناحیه ایلئوم در سن 42 روزگی شد (0/05˂P). افزودن 150 میلی گرم پودر افشره طبیعی پوست انار در مقایسه با سایر تیمارها منجر به افزایش جمعیت لاکتوباسیل ها در ناحیه ایلئوم شد (0/05˂P). هم چنین، تاثیر تیمارهای آزمایشی بر پی اچ ایلئوم و سکوم در سن 42 روزگی معنی دار نبود. بنابراین، استفاده از 150 میلی گرم پودر افشره طبیعی پوست انار در هر کیلوگرم جیره به عنوان افزودنی خوراکی تاثیر مثبتی بر عملکرد رشد و جمعیت میکروبی لاکتوباسیلوس های دستگاه گوارش جوجه های گوشتی داشت.

زبان:
فارسی
صفحات:
169 تا 176
لینک کوتاه:
magiran.com/p2708177 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!