بررسی تاثیر آرام سازی بنسون بر اضطراب قبل از سزارین مادران باردار نخست زا

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

اضطراب یک مشکل شایع در بیماران سزارین است که می تواند عواقب نامطلوبی داشته باشد. آرام بخشی بنسون می تواند به عنوان یک روش طب مکمل برای کاهش اضطراب مفید باشد. هدف از این مطالعه، تعیین تاثیر آرام بخشی بنسون بر میزان اضطراب زنان باردار نخست زا متقاضی سزارین بود.

مواد و روش ها

این مطالعه نیمه تجربی از نوع مداخله ای در بین 132 زن باردار نخست زا که به مرکز آموزشی درمانی شهدای قاین برای سزارین انتخابی مراجعه کرده بودند، در سال1400-1399 انجام شد. شرکت کنندگان در مطالعه به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل قرار گرفتند. در گروه مداخله، به نمونه ها آموزش آرام سازی بنسون از طریق هدفون داده شد. برای تعیین اضطراب، از پرسش نامه اشپیلبرگر استفاده شد. داده ها با استفاده از نرم افزارSPSS نسخه16 و آزمون های تی زوجی، تی مستقل و مربع کای تحلیل شدند. سطح معناداری  P<0.05درنظر گرفته شد.

یافته ها

قبل از مداخله، بین متغیرهای جمعیت شناختی و زمینه ای، میانگین متغیرهای، اضطراب آشکار، پنهان و کل در دو گروه، تفاوت معنی دار وجود نداشت (P>0.05). پس از مداخله، مقایسه دو گروه نشان داد که میانگین نمرات، اضطراب آشکار، پنهان و کل در گروه مداخله به طور معناداری نسبت به گروه کنترل، کاهش داشته است (P<0.05). 

نتیجه گیری

علی رغم کاهش اضطراب در گروه مداخله، نتایج حاصله حاکی از آن بود که اضطراب کل و آشکار در گروه کنترل نیز پس از مداخله کاهش معنی داری یافت. به نظر می رسد که عواملی به غیر از تکنیک آرام سازی بنسون در این پژوهش مثل مطالعه مادران، شرکت در کلاس های بارداری توانسته منجر به کاهش اضطراب در بین نمونه های مورد پژوهش باشند.

زبان:
فارسی
صفحات:
72 تا 82
لینک کوتاه:
magiran.com/p2708661 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!