تاثیر تحریک الکتریکی جریان مستقیم فراجمجمه ای بر بازیابی عملکرد عصبی عضلانی و تکنیکی فوتبالیست های جوان بعد از مسابقه فوتبال شبیه سازی شده

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اهداف

بازگشت به حالت اولیه سریع در کوران مسابقات فوتبال موضوع مهمی است که چالش زیادی برای مربیان ایجاد کرده است. مطالعه حاضر به بررسی تاثیر تحریک الکتریکی جریان مستقیم فراجمجمه ای (tDCS) بر بازیابی عملکرد عصبی عضلانی و مهارتی بازیکنان فوتبال بعد از یک جلسه مسابقه فوتبال شبیه سازی شده پرداخته است.

روش مطالعه

12 بازیکن جوان فوتبال داوطلب به طور تصادفی به دو گروه tDCS آندی و شم تقسیم شدند. تحریک tDCS با شدت 2 میلی آمپر و به مدت 20 دقیقه در قسمت سمت چپ قشر پیش پیشانی خلفی جانبی (DLPFC) در سه بازه زمانی، بلافاصله، 24 و 48 ساعت بعد از فوتبال شبیه سازی شده اعمال شد. وضعیت ریکاوری، درک فشار، مهارت شوت زدن، ارتفاع پرش عمودی و فعالیت الکتریکی عضله پهن جانبی در حین پرش در هر دو حالت شم و tDCS مورد  بررسی قرار گرفت.

یافته ها

تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر نشان داد که تحریک tDCS باعث افزایش معنی دار امتیاز شوت زنی و کاهش معنادار تعداد خطای شوت گردید. تحریک tDCS تاثیری بر وضعیت ریکاوری و فشار درک شده و فعالیت الکتریکی عضلات پایین تنه نداشت.

نتیجه گیری

یافته ها حاکی از این هستند که ریکاوری با تحریک tDCS می تواند باعث بازیابی اجرای تکنیکی فوتبالیست های جوان بعد از مسابقه فوتبال گردد، هرچند بر افزایش فعالیت عصبی عضلانی بی تاثیر بود. بنابراین، می توان از این روش به عنوان یک روش موثر در کاهش فشارهای فیزیکی و روانشناختی بعد از بازی فوتبال استفاده کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
29 تا 45
لینک کوتاه:
magiran.com/p2709072 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!