فراوانی ژن های تولیدکننده بتالاکتاماز طیف گسترده مرتبط در باکتری های گرم منفی جدا شده از بیماران عفونی شهر کرمانشاه (2019-2020)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و اهداف

  عفونت های بیمارستانی ناشی از باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک و همچنین گسترش سریع آن ها به عنوان یکی از تهدیدات سلامت عمومی محسوب می شود. هدف این مطالعه تعیین فراوانی ژن های کدکننده بتالاکتاماز طیف گسترده  (ESBL)در باکتری های گرم منفی بود.

مواد و روش کار

  شناسایی و الگوی حساسیت آنتی بیوتیکی 165 ایزوله به ترتیب با روش بیوشیمیایی و دیسک دیفیوژن انجام شد. علاوه بر این، غربالگری و تایید حضور ژن های ESBL به روش تست ترکیبی دوتایی (DDCT) انجام شد. وجود ژن های کدکننده ESBL در هر ایزوله با روش واکنش زنجیره ای پلیمراز  (PCR) شناسایی شد.

یافته ها

  از 165 ایزوله، 83 سویه به تمام آنتی بیوتیک ها مقاوم بودند. کمترین فراوانی مقاومت در مقابل جنتامایسین و همچنین بیشترین فراوانی مقاومت در سفوتاکسیم و سفازولین مشاهده شد. از بین تمامی سویه های مورد تجزیه و تحلیل، 50 (30/30%) و 80 (48/48%) ایزوله به ترتیب از نظر فنوتیپی و ژنوتیپی ESBL مثبت بودند. شایع ترین ژن های کد کننده ESBL به ترتیب SHVOS و SHV-1 با فراوانی 34 (61/20 %) و 36 (82/21%) بودند.

نتیجه گیری

  فراوانی تولید ESBL و شیوع بالای ژن های blaSHV و blaCTX-M در کلبسیلا پنومونیه و اشریشیا کلی در ایزوله های باکتریایی ذکر شده در کرمانشاه رو به افزایش است. اما برخلاف برخی گزارش های قبلی از کرمانشاه، شیوع ژن های کدکننده ESBL در سودوموناس آئروژینوزا کم بود و ژن blaVEB یافت نشد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
39 تا 49
لینک کوتاه:
magiran.com/p2710667 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!