استاندارد سازی مقیاس انگیزش فعالیت بدنی و فراغت در جامعه ایرانی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه

هدف پژوهش حاضر استانداردسازی مقیاس انگیزش فعالیت بدنی و فراغت در جامعه ایرانی بود.

روش کار

طرح پژوهش حاضر با توجه به ماهیت آن مقطعی و برحسب روش جمع آوری داده ها توصیفی و از نوع زمینه یابی می باشد. در این مطالعه برای سنجش متغیر هایی همچون سن افراد، سطح اجتماعی _اقتصادی و انگیزش فعالیت بدنی از ابزاری به نام پرسشنامه PALMS استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر تمام افراد ساکن ایران بودند که پرسشنامه های مذکور قبل از تکثیر و توزیع جهت ارزیابی و بررسی روایی و پایایی به صورت آزمایشی بین 30 نفر از افراد نمونه آماری توزیع شد. این توزیع پس از بررسی ترتیب مناسب سوالات، تعیین نرخ بازگشت و مدت زمان پاسخ و همچنین مناسب بودن نوع سوالات و عدم همپوشانی صورت گرفت و با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای نمونه ای مشتمل بر 3200 نفر برای این پژوهش انتخاب شدند و تعداد 3000 پرسشنامه برگشت داده شد. سپس داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS موردتجزیه و تحلیل قرار گرفت و برای تجزیه و تحلیل یافته ها از نرم افزارهای SPSS ،SMCSDS ،REMM  استفاده شد. در ایران پایایی این پرسشنامه توسط شهلایی (1390) با روش آلفای کرونباخ 0/83 به دست آمدکه نشان دهنده پایایی قابل قبول آن می باشد. از جمله این روش ها استفاده از شکل توزیع و یا به عبارت دیگر محاسبه ی کجی و چولگی متغیرهای پژوهش است که کشیدگی و چولگی داده ها بین 2 و -2 باشد، توزیع متغیرها نرمال است.

یافته ها

این تحقیق نشان دادکه این پرسشنامه دارای پایایی و روایی مناسب می باشد. مقیاس انگیزش فعالیت بدنی و فراغت در بین جمعیت نوجوان ایرانی دارای هنجاری های مناسب است و از پایایی و روائی قابل قبول برخوردار است.

نتیجه گیری

بر اساس مطالعه حاضر پیشنهاد می شود که سازمان های مربوطه، باید برنامه های انگیزاننده برای مشارکت در فعالیت بدنی را از سنین کودکی و نوجوانی آغاز کنند تا افراد جامعه در بزرگسالی رغبت بیشتری برای فعالیت های بدنی داشته باشند

زبان:
فارسی
صفحات:
54 تا 65
لینک کوتاه:
magiran.com/p2711161 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!