بازتاب عملکرد و اجزای عملکرد ارقام عدس (Lens culinaris L.) به محلول پاشی کود شیمیایی NPK تحت تاریخ های مختلف کاشت در شرایط دیم

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اهداف
این تحقیق به منظور ارزیابی واکنش عملکرد و اجزای عملکرد ارقام گیاه عدس به محلول پاشی کود شیمیایی NPK در تاریخ های مختلف کاشت انجام گردید.
مواد و روش ها
آزمایش به صورت اسپلیت اسپیلت پلات در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی با سه تکرار در سال زراعی 1400 در شهرستان ورزقان با بارندگی سالانه 300 میلی متر به صورت دیم اجرا شد. فاکتورهای آزمایش شامل تاریخ کاشت (فاکتور اصلی) در سه سطح 15 آبان (کشت انتظاری)، 15 فروردین و30 فروردین، رقم (فاکتور فرعی) در دو سطح رقم محلی و رقم بلیه سوار و تیمار محلول پاشی کود (فاکتور فرعی فرعی) در دو سطح شاهد (بدون محلول پاشی) و محلول پاشی کود شیمیایی NPK (ازت 5 % ، فسفر و پتاسیم %25 محلول در آب به مقدار 3 کیلوگرم در هکتار).
یافته ها
نتایج نشان داد محلول پاشی مواد غذایی عملکرد دانه ارقام محلی و بیله سوار، را به ترتیب به میزان 25 و 24 درصد افزایش داد. در کل با توجه به اهمیت اقتصادی عملکرد دانه، تاریخ کاشت 15 آبان و محلول پاشی کود با ترکیب 75 گرم در هکتار کود بیولوژیک فسفر بارور-2 همراه با50 کیلوگرم در هکتار کود شیمیایی سوپر فسفات تریپل می تواند نقش موثری در افزایش عملکرد دانه عدس داشته باشد.
نتیجه گیری
در این مطالعه محلول پاشی کود در تاریخ کاشت 15 آبان با بیشترین تعداد نیام، تعداد دانه در نیام، تعداد دانه در بوته، وزن صد دانه و عملکرد دانه قابل توصیه می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
311 تا 326
لینک کوتاه:
magiran.com/p2712927 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!