تبیین مهارت های مورد انتظار محیط کار از دانش آموختگان کارشناسی ارشد آموزش بهداشت و ارتقای سلامت در جهت افزایش پاسخگویی اجتماعی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

پاسخ گویی و تعهد اجتماعی یکی از رویکردهای فلسفی دانشگاه ها می باشد که تمرکز آن بیشتر بر مسئولیت پذیری دانشگاه ها در خدمت به جامعه است. در همین خصوص صلاحیت های دانش آموختگان مراکز آموزش عالی موضوع بسیار مهمی است که هدف این پژوهش شناسایی مهارت های مورد انتظار جامعه از دانش آموختگان کارشناسی ارشد آموزش بهداشت و ارتقای سلامت در جهت افزایش سطح پاسخ گویی اجتماعی می باشد.

مواد و روش ها

این مطالعه کیفی با روش تحلیل محتوا در سال 1399-1401 در دانشگاه علوم پزشکی اهواز انجام شد. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشجویان، فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد آموزش بهداشت و ارتقا سلامت و کارکنان مسئول واحد آموزش سلامت در زیرمجموعه معاونت بهداشتی بودند که به روش نمونه گیری در دسترس به مطالعه دعوت شدند. روش گردآوری داده ها به صورت مصاحبه ساختاریافته بود که پس از جمع آوری داده ها مورد تحلیل محتوا قرار گرفت.

یافته ها

این پژوهش با مشارکت 19 نفر از دانش آموختگان و کارشناسان آموزش بهداشت با میانگین سنی 39 سال و میانگین سابقه کار 14 سال انجام شد. 105 نیاز و مهارت یک کارشناس آموزش بهداشت و ارتقا سلامت در قالب چهار طبقه اصلی شامل؛ مهارت های موردنیاز کارشناس آموزش بهداشت و ارتقا سلامت در محیط کار، مهارت های مفید برای محیط کار که در دانشگاه آموزش داده می شود، مهارت های مورد انتظار محیط کار و انتظارات از نظام آموزشی جهت افزایش پاسخ گویی به نیازهای جامعه، ارائه شد.

نتیجه گیری

بر حسب اظهارات مشارکت کنندگان بنظر می رسد بین مهارت های آموزش داده شده در سطح دانشگاه و نیازهای شغلی دانش آموختگان این رشته شکاف وجود دارد و بیشتر این تفاوت در مورد مهارت های عملی برآورد شده است. همچنین به منظور بهبود پاسخگوئی به نیازهای کارکنان و نهایتا نیازهای جامعه، حمایت علمی و عملی متخصصین آموزش بهداشت و ارتقا سلامت از شاغلین در محیط کار موردنیاز است که مستلزم تعامل نظامند و مداوم بین معاونت بهداشت با دانشکده بهداشت می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
32 تا 46
لینک کوتاه:
magiran.com/p2713042 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!