ارزیابی سواد سلامت دهان و دندان کارشناسان مامایی شاغل در مراکز بهداشت و درمان شهر اصفهان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

 تغییرات فیزیولوژیکی بدن مادر در دوران بارداری موجب حساسیت بیشتر این گروه نسبت به بیماری های دهان و دندان شده که می تواند بر سلامت مادر و کودک تاثیرات مهمی داشته باشد. جهت بهبود سلامت دهان و دندان مادر و سلامت نوزاد مراقبت های دندان پزشکی پیش از بارداری و طی دوره ی بارداری ضروری به نظر می رسد. هدف از این مطالعه، ارزیابی سواد سلامت دهان و دندان کارشناسان مامایی شاغل در مراکز بهداشت و درمان شهر اصفهان بود.

مواد و روش ها

این مطالعه ی توصیفی- تحلیلی بر روی 110 کارشناس مامایی شاغل در مراکز بهداشت و درمان شهر اصفهان در سال 1400-1399 انجام شد که با استفاده از پرسش نامه ی سطح سواد سلامت آن ها بررسی گردید. پرسش نامه شامل اطلاعات دموگرافیک (سن و سابقه ی کاری) و 17 سوال در چهار حیطه ی (شنیداری، درک مطلب، توانایی خواندن و تصمیم گیری) و ارزیابی رفتار بهداشتی بود . داده ها با آزمون های آماری Kruskal-Wallis،  Mann–Whitneyو Spearman و Fisher تجزیه و تحلیل شدند (0/05 = α).

یافته ها

 بین رفتارهای سلامت دهان و دندان و سطح سواد سلامت در کارشناسان مامایی تفاوت معنی دار وجود نداشت (0/449 = p value). بین امتیاز سواد سلامت دهان و دندان کارشناسان مامایی با میزان سن (0/693 = r، -0/038 = p value) و سابقه ی کار (0/325 = r، 0/095- = p value) تفاوت معنی داری وجود نداشت.

نتیجه گیری

 سواد سلامت دهان و دندان کارشناسان مامایی در حد مطلوب بود. و سواد سلامت با سن و سابقه کار ارتباط معناداری نداشت. برای افزایش میزان سواد سلامت می توان دوره های آموزش بیشتر در بازه های زمانی مشخص در دستور کار مراکز درمانی قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
253 تا 264
لینک کوتاه:
magiran.com/p2714803 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!