بررسی تاثیر بهینه سازی پوسته خارجی و جدار نورگذر بر کاهش مصرف انرژی و زمان بازگشت سرمایه ساختمان های آموزشی در اقلیم معتدل با تابستان های خشک و بسیار گرم

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

محیط داخلی راحت برای سلامتی، عملکرد و بازدهی تحصیلی دانش آموزان در مدارس ضروری می باشد. میزان بالای مصرف انرژی جهت تامین شرایط آسایش محیطی در ساختمان های آموزشی ایران، این ساختمانها را با مصرف انرژی بیش از 160 کیلووات ساعت بر مترمربع در زمره بزرگترین مصرف کنندگان بخش انرژی قرار داده است و نیاز به کاهش مصرف انرژی در این بخش از طریق راهکارهای همساز با محیط زیست ضروریست. هدف این تحقیق کاهش مصرف انرژی و تامین شرایط آسایش در ساختمان های آموزشی از طریق ایجاد تغییرات در لایه بندی عناصر پوسته ساختمان شامل دیوارها و جدارهای نور گذر به عنوان یک راهکار ترکیبی ایستا است. روش تحقیق در این مطالعه به صورت کمی و مدل سازی از طریق استفاده از نرم افزار دیزاین بیلدر می باشد و به بررسی وضع موجود و بهینه سازی انرژی ساختمان با متغیرهای؛ نوع عایق، ضخامت عایق حرارتی دیوار ها، لایه بندی عایق، نوع و ضخامت شیشه، گازهای مابین جدار، ضخامت جدارها پرداخته شد. نتایج نشان داد که در ساختمان موردمطالعه استفاده از عایق پلی اورتان در داخلی ترین لایه (پشت گچ نازک کاری) کلاس درس های جنوبی و شمالی باضخامت 10 سانتی متر بهینه ترین عملکرد را داشته است. همچنین در کلاس درس شمالی جدار نور گذر 2 جداره با شیشه کم گسیل با ضخامت شیشه 3 میلی متر و 13 میلی متر گاز آرگون با 28.40 درصد کاهش مصرف انرژی و همچنین در کلاس درس جنوبی با پنجره های با جدار نور گذر 3 جداره و شیشه معمولی 3 میلی متر و 13 میلی متر هوا 23.04 درصد کاهش مصرف انرژی مناسب ترین عملکرد را در بین سایر پیکربندی ها را داشته است.

زبان:
فارسی
صفحات:
41 تا 60
لینک کوتاه:
magiran.com/p2715038 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!