مقایسه اثر کاپتوپریل خوراکی و نیترات زیر زبانی در کنترل حملات پرفشاری خون

چکیده:
مقدمه
حملات پرفشاری خون یکی از شایعترین علل مراجعه بیماران به اورژانس می باشد. داروهای وریدی و خوراکی متعددی جهت کنترل این حملات وجود دارد. نیترات های وریدی یکی از این داروهاست ولی مطالعات کمی در مورد تاثیر نیترات خوراکی بر حملات پرفشاری خون وجود دارد. این مطالعه اثر کاپتوپریل خوراکی و ایزوسورباید زیر زبانی را در کنترل حملات اورژانسی پرفشاری خون مقایسه می کند.
روش کار
در این مطالعه تجربی یک سوکور 100 بیمار با حمله اورژانسی پرفشاری خون (فشار خون ≥180.110 بدون درگیری اندام های نهایی) مورد بررسی قرار گرفتند. 50 بیمار ایزوسورباید زیر زبانی به میزان 10 میلی گرم و 50 بیمار کاپتوپریل خوراکی با دوز 50 میلی گرم دریافت کردند. فشار بیماران بمدت 90 دقیقه در گروه کاپتوپریل و 60 دقیقه در گروه ایزسورباید و هر10 دقیقه یکبار اندازه گیری شد. اطلاعات با استفاده از T test و ANOVA مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج
محدوده سنی بیماران بین 75-29 سال بود. در گروه کاپتوپریل فشارخون سیستولیک 9±194 و فشارخون دیاستولیک 2±115 میلی متر جیوه به فشار خون سیستولیک 7±154 و دیاستولیک 2±86 میلی متر جیوه و در گروه سنی ایزوسورباید از فشارخون سیستولیک 10±198 و دیاستولیک 4±112 میلی متر جیوه به فشارخون سیستولیک 8±155 و دیاستولیک 3±81 میلی متر جیوه کاهش یافت. فشار سیستولیک در گروه کاپتوپریل 20.9% و در گروه ایزوسورباید 21.6% کاهش نشان داد. فشار دیاستولیک در گروه کاپتوپریل بطور متوسط 25.84% و در گروه ایزوسورباید 25.85% کاهش یافت. آزمون های آماری T و ANOVA اختلاف آماری معنی داری را در دو گروه نشان نداد.
نتیجه گیری
این مطالعه نشان داد 10 میلی گرم ایزوسورباید زیر زبانی حداقل به اندازه 50 میلی گرم کاپتوپریل خوراکی در کنترل حملات پرفشاری خون موثر است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
121
لینک کوتاه:
magiran.com/p274746 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!