فراوانی عفونت ویروس هپاتیت B در آرایشگران شهر زاهدان

چکیده:
زمینه و هدف
آرایشگران حین انجام کار ممکن است در معرض خون و مایعات بدنی مشتری های خود قرار گیرند، در نتیجه هم خود آرایشگران و هم مشتری آنها در معرض خطر ابتلا به عفونت قرار دارند. این مطالعه به منظور بررسی شیوع عفونت ویروس هپاتیت B در آرایشگران شهر زاهدان انجام گرفت.
مواد و روش کار
این بررسی مورد شاهدی به منظور تعیین فراوانی عفونت ویروس هپاتیت B بر روی 103 نفر از آرایشگران شهر زاهدان و 110 مورد از گروه شاهد که کارکنان بانک بودند، صورت گرفت بعد از دریافت رضایتنامه و تکمیل فرم اطلاعاتی، نمونه های خون جمع آوری شد و جهت تعیین HBsAg و anti-HBc به روش الیزا با استفاده از کیت های تجاری Sorin- Biomedica مورد آزمایش قرار گرفت.
یافته ها
مشخص شد که شیوع عفونت در آرایشگران (27%، فاصله اطمینان 95%=35.7-18.3) نسبت به گروه شاهد (9.98%، فاصله اطمینان 95%=15.7-4.3) بیشتر است. 21 نفر (75%) از آرایشگران آلوده، سابقه کار بیشتر از 5 سال داشتند. 25 نفر (89.3%) افرادی که آلوده بودند در معرض برش قیچی قرار گرفته بودند. ارتباط معنی داری بین سابقه کار در حرفه آرایشگری و میزان آلودگی مشاهده شد (0.001=P). همینطور مشخص شد که ارتباط معنی داری بین میزان آلودگی و جراحت حین انجام وجود دارد (0.005=P).
نتیجه گیری
مشاهدات این مطالعه مشخص نمود که عفونت با ویروس هپاتیت B در آرایشگران در مقایسه با گروه شاهد بیشتر است. منشا آلودگی در این افراد فاکتورهایی از قبیل برش قیچی و جراحت در حین کار می تواند باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
283
لینک کوتاه:
magiran.com/p278903 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!