مقایسه حساسیت پرتوی و روند ترمیم آسیب های القاء شده با اشعه گاما در سلول های سفید خون محیطی بیماران مبتلا به سرطان پروستات و افراد سالم با استفاده از آزمون کامت قلیایی

پیام:
چکیده:
هدف
ارزیابی حساسیت پرتوی بیماران مبتلا به سرطان پروستات و افراد سالم با بررسی آسیب های ژنتیکی اولیه القاء شده ناشی از تابش پرتوهای گاما وهمچنین روند ترمیم این آسیب ها در لوکوسیت های خون آنها با استفاده از آزمون کامت قلیایی.
روش بررسی
به منظور بررسی حساست پرتوی، نمونه های خون 30 بیمار مبتلا به سرطان پروستات و 32 فرد اهدا کننده سالم، در شرایط in vitro تحت تابش دوز 1 گری پرتوهای گامای کبالت 60، با آهنگ پرتودهی 277.48±11.51 cGy/min قرار داده شد و پس از تابش دهی، توسط آزمون کامت قلیایی مورد بررسی قرار گرفتند. برای بررسی روند ترمیم آسیب های القا شده، نمونه های خون 5 نفر از افراد مبتلا به سرطان پروستات و 5 نفر از افراد سالم، تحت تابش دوز 4 گری پرتوهای گاما قرار داده شد و پس از زمانهای مختلف بررسی شدند. کامت ها بوسیله طبقه بندی چشمی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند و میزان آسیب DNA در دو گروه شاهد و بیمار تعیین گردید.
یافته ها
آسیب های پایه در بیماران مبتلا به سرطان پروستات حدود 1.4 برابر بیشتر از افراد سالم بود. اگر چه سطح آسیب القا شده در اثر تابش دهی در بیماران بیش از افراد سالم بود، تفاوت ها از لحاظ آماری معنی دار نبودند. هنگامیکه به سلول ها فرصت ترمیم آسیب ها داده شد، در حالیکه افراد سالم کاهش قابل ملاحظه آسیب رابعد از سه ساعت نشان می دادند، افراد مبتلا حتی در 24 ساعت بعد از تابش دهی آسیب باقیمانده قابل توجهی داشتند.
نتیجه گیری
نتایج نشان می دهند لوکوسیت های افراد مبتلا به سرطان پروستات از لحاظ آسیب پذیری اولیه با افراد سالم تفاوتی ندارند. این در حالی است که بالاتر بودن سطح آسیب های پایه و همچنین حضور آسیب های ترمیم نشده پس از 24 ساعت در بیماران، می تواند نشان دهنده نقص درروندهای ترمیمی دربیماران باشد و سازوکارهای ترمیمی ناقص، سلول های بیماران مبتلا به سرطان پروستات را در برابر اثر ژنوتوکسیک پرتوهای یونساز آسیب پذیرتر می کند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
153
لینک کوتاه:
magiran.com/p299266 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!