بررسی عملکرد تیروئید و پاراتیروئید در بیماران مبتلا به تالاسمی ماژور

نویسنده:
چکیده:
زمینه و هدف
بیماری تالاسمی ماژور شایعترین کم خونی ارثی است که به علت افزایش ازدواج ناقلین مینور با یکدیگر در سراسر کشور رو به افزایش نهاده است. از مشکلات این بیماران اختلالات و عوارض ناشی از افزایش آهن بر روی سایر سیستم های بدن از جمله دستگاه درون ریز می باشد. مطالعه حاضر به منظور بررسی اختلالات عملکرد غدد تیروئید و پاراتیروئید در بیماران مبتلا به تالاسمی ماژور انجام شد.
روش بررسی
در این مطالعه توصیفی- تحلیلی، بیماران تالاسمی ماژور مراجعه کننده به کلینیک بیماری های خاص در بیمارستان ولیعصر بیرجند طی سال 1382 مورد بررسی قرار گرفتند. بیماران بعد از معاینه بالینی در شرایط استاندارد وزن شدند. کودکانی که وزن پایین تر از صدک 5 NCHS داشتند، به عنوان اختلال رشد در نظر گرفته شدند. هورمون های عملکرد تیروئید(T3, T4, T3 Uptake, TSH) و پاراتیروئید (PTH) و فریتین به روش رادیوایمونواسی و آزمایشهای کلسیم، فسفر و آلکالین فسفاتاز با دستگاه اتوآنالیزر انجام گرفت. از جداول میانگین و انحراف استاندارد برای گزارش یافته ها استفاده شد.
یافته ها
از 31 بیمار مبتلا به تالاسمی ماژور (17 پسر و 14 دختر)، وزن 15 نفر (43.8%) زیر صدک 5% استاندارد NCHS بود. سطح سرمی فریتین در همه بیماران بالاتر از حد طبیعی بود. با وجود سطح سرمی بالای فریتین، علایم بالینی و آزمایشگاهی مبنی بر هیپوتیروئیدی در بیماران یافت نشد. میانگین هورمون های تیروئیدی T3, T4, T3 Uptake و TSH در بیماران تالاسمی ماژور در مقایسه با افراد طبیعی اختلاف بارزی نشان نداد. هیپوپاراتیروئیدی در حدود 12.9% از افراد مشاهده شد.
نتیجه گیری
با توجه به کاهش رشد در بیماران مبتلا به تالاسمی ماژور و طبیعی بودن عملکرد غده تیروئید در این بیماران پیشنهاد می شود عملکرد هورمون های رشد، شبه انسولین I و ذخیره هورمون رشد و عوامل دیگر که در رشد کودکان دخیل هستند، مورد بررسی قرار گیرد. شیوع نسبتا بالایی از کم کاری غده پاراتیروئید در بیماران مبتلا به تالاسمی ماژور یافت شد. با توجه به شیوع نسبتا بالای عوارض اندوکرین در این بیماران، تزریق مرتب خون به منظور نگهداری هموگلوبین بیمار بالاتر از gr/dl 10 و تزریق مرتب دسفرال در جهت حفظ فریتین سرم کمتر از ng/ml 1500 توصیه می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
46
لینک کوتاه:
magiran.com/p308983 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!