مشاهداتی در مورد رفتارهای پس از ظهور و جفتگیری در حشرات کامل شب پره مدیترانه ای آرد، (Anagasta kuehniella (Zeller، و بررسی برخی ویژگی های تولید مثلی آنها

چکیده:

مشاهده رفتارهای پس از ظهور و جفتگیری جشرات کامل شب پره مدیترانه ای آرد نشان داد که حشرات کامل تا مدتی پس از اتساع بال ها (15 تا 20 دقیقه) قادر به پرواز نیستند. حشرات کامل به رغم عدم تغذیه در حالت عادی، در صورت وجود شربت قند به تغذیه از آن تمایل نشان دادند. ماده ها پلی گام بوده و تا 3 مرتبه جفتگیری در آن ها مشاهده شد. دو شکلی جنسی در حشرات کامل بارز می باشد به این صورت که نرها معمولا جثه کوچکتری داشته و شکم آنها کشیده تر و مستطیلی شکل است، در حالی که ماده ها عموما جثه بزرگتری داشته و شکم آنها قبل از اتمام دوره تخمریزی دوکی شکل و متورم می باشد. جمع بندی نتایج حاصله از تحقیق حاضر نشان داد که افزودن 25 درصد سبوس به رژیم غذایی لاروها می تواند باعث افزایش قدرت باروری ماده ها شده و نیز بر روی برخی دیگر از صفات مطلوب و مورد نظر در پرورش های انبوه اثرات مثبتی داشته باشد. طول عمر حشرات نر نسبت به حشرات ماده بیشتر بود. بررسی حاضر نشان داد که حشرات ماده تا 12 روز قادر به تخمریزی هستند ولی بیشترین تعداد تخم های خود را (95 درصد) در طی 5 روز اول می گذارند. در نتیجه، با توجه به این امر و نیز میانگین طول عمر حشرات ماده (حدود 7 روز) توصیه می شود که در پرورش انبوه این حشره، تخمگیری فقط تا 5 روز ادامه داشته باشد. بین وزن لاروهای ماده سن پنجم، وزن شفیره ها و حشرات کامل ماده و نیز طول ساق پای عقبی ماده ها با تعداد تخم های گذاشته شده توسط آن ها ضرایب همبستگی مثبت و بالایی مشاهده شد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
167
لینک کوتاه:
magiran.com/p310455 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!