نقش نشانگرهای سلولی 53p و 67Ki- در افتراق آدنوم و کارسینوم

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

در حال حاضر جهت افتراق خوش خیم و بدخیم بودن نئوپلاسم های فولیکولر تیروئید از معیارهای بافتی تهاجم عروقی یا تهاجم کپسولی استفاده می شود و این راه افتراق در مواردی نامطمئن، مبهم و نیازمند بررسی مقاطع هیستولوژی متعدد است. در این مطالعه نقش نشانگرهای سلولی 53p و –67Ki در افتراق آدنوم و کارسینوم فولیکولر تیروئید مورد ارزیابی قرار گرفته است.

مواد و روش ها

برای یافتن نقش نشانگرهای ایمونوهیستوشیمی در تشخیص افتراقی ضایعات فولیکولر تیروئید در این مطالعه بروز مارکرهای سلولی 53p و 67Ki- در 52 آدنوم فولیکولر و 52 کارسینوم فولیکولر مورد بررسی قرار گرفت. 30 نمونه نیز از موارد گواتر ساده به عنوان شاهد استفاده شدند.

یافته ها

10% موارد گواتر ساده بروز هسته ای 53p را نشان دادند، در حالی که بروز هسته ای 53p در آدنوم و کارسینوم فولیکولر به ترتیب 8/55% و 7/82% بود. رنگ پذیری هسته ای برای 67Ki- در 30% گواترهای ساده، 9/51% آدنوم های فولیکولر و 2/96% کارسینوم های فولیکولر مشاهده شد. حساسیت و ویژگی 53p در تشخیص کارسینوم فولیکولر (در مقایسه با آدنوم فولیکولر) به ترتیب 7/82% و 2/44% بود. به همین ترتیب نتایج به دست آمده برای 67Ki- 2/96% و 1/48% بود. با به کار بردن همزمان هر دو مارکر 53p و 67Ki- روشی با حساسیت عالی ولی ویژگی کم برای تشخیص کارسینوم فولیکولر فراهم خواهد شد (حساسیت 7/82% و ویژگی 7/57%).

نتیجه گیری

نتایج مطالعه نشان داد یافتن 53p و 67Ki- به روش ایمونوهیستوشیمی می تواند استفاده عملی در افتراق آدنوم از کارسینوم فولیکولر تیروئید در نمونه های معمول پاتولوژی داشته باشد (0005/0>p). گسترش نتایج این مطالعه در نمونه های سیتولوژی تیروئید و انجام آن بر روی نمونه های FNA تیروئید شاید کمکی در جهت افتراق این دو ضایعه در نمونه های سیتولوژی باشد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
207
لینک کوتاه:
magiran.com/p314174 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!