بررسی کارایی فیلترهای چند بستری در حذف پاتوژنها از فاضلاب شهری به منظور استفاده مجدد و کاهش کلر جهت گندزدایی

چکیده:
مقدمه
امروزه بسیاری از اجتماعات در سراسر جهان با محدودیتهای تامین نیازهای آبی مواجه هستند. از این رو بازچرخش و استفاده مجدد از فاضلاب تصفیه شده بعنوان یک گزینه مناسب در مدیریت صحیح منابع آبی مطرح شده است. در برنامه ریزی استفاده مجدد و بازچرخش فاضلاب، دستیابی به استانداردهای کیفی آب جهت بکارگیری دوباره در هر یک از بخشهای کشاورزی، تغذیه آبهای زیرزمینی، صنعت، پرورش آبزیان و... ضروری است. تامین استانداردهای میکروبی (باکتری های بیماریزا و دیگر عوامل پاتوژن) تنها از طریق انجام تصفیه پیشرفته فاضلاب امکان‎پذیر است.
مواد و روش ها
در این پژوهش کارایی و تاثیر فیلترهای چند بستری در حذف عوامل بیماریزا و تاثیر آن در کاهش کلر مورد نیاز جهت گند زدایی مورد مطالعه قرار گرفته است. بخش اصلی پایلوت مورد نظر را ستونی به ارتفاع 2 متر و سطح مقطع 36 سانتی‎متر مربع از جنس پلی ‎اتیلن تشکیل داده است. مواد تشکیل دهنده بستر آنتراسیت، ماسه و گارنت بود. کلیفرم، کلیفرم مدفوعی و نماتد به عنوان عوامل پاتوژن مورد نظر انتخاب شدند. مطالعه بر روی پساب تصفیه ثانویه (تصفیه خانه صاحبقرانیه تهران) انجام گرفت. پساب مذکور پس از طی انعقاد و لخته‎سازی در سه بار سطحی (m/hr 12و 8 و 5) از صافی عبور داده شد و در نهایت گندزدایی خروجی از فیلتر توسط کلر صورت پذیرفت و کارایی این سیستم در حذف عوامل بیولوژیکی ارزیابی گردید.
یافته ها
میانگین حذف کلیفرم، کلیفرم مدفوعی و نماتد به ترتیب 85/46، 84/45 و 100 درصد بوده است. همچنین کلرزنی پساب خروجی از فیلتر به میزان 10mg/l قادر به حذف 9/99% کلیفرم و کلیفرم مدفوعی ‎بود.
نتیجه گیری
با استفاده از این روش تصفیه پیشرفته فاضلاب می‎توان به استانداردهای دفع و استفاده مجدد از فاضلاب از جنبه میکروبی برای مصارف مختلف غیر شرب شهری دست یافت. همچنین با استفاده از این روش کلر مورد نیاز جهت گندزدایی پساب خروجی از تصفیه خانه به مقدار چشمگیری (50%) کاهش می یابد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
8
لینک کوتاه:
magiran.com/p317949 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!