عوارض حاد پووا تراپی بیمارستان رازی - 1377

چکیده:
مقدمه
پوواتراپی یکی از روش های درمانی موثر است که در طیف وسیعی از بیماری های پوستی نظیر ویتیلیگو، پسوریازیس، درماتیت آتوپیک، ماستوسیتوز، مایکوزیس فانگوئیدس و... بکار می رود. بی شک این روش درمانی در کنار اثرات درمانی دارای عوارض جانبی ناخواسته متعددی می باشد. هدف از این مطالعه بررسی فراوانی عوارض حاد پوواتراپی می باشد.
مواد و روش ها
بیمارانی که از فروردین سال 1377 به درمانگاه نور درمانی بیمارستان رازی مراجعه کردند مورد مطالعه قرار گرفتند. در این مطالعه 200 بیمار بررسی شدند و متغیرهای مورد مطالعه عبارت بودند از: سن، جنس، نوع پوست، تشخیص بیماری، سابقه فامیلی، نتیجه درمان با استفاده از سایر روش های درمانی علاوه بر پوواتراپی، دوز آغازین اشعه، چگونگی افزایش دوز، دوز توتال و تجمعی اشعه، نحوه استفاده از پوواتراپی و دوزی از اشعه که عوارض در آن ظاهر شده است. اطلاعات ثبت شده توسط نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
در جمعیت مورد بررسی متوسط سن بیماران 31.73 سال بود و اغلب افراد مورد مطالعه مونث بودند (%60.5) بیشتر بیماران (%64.5) پوست درجه 3 و 4 داشتند و شایع ترین تشخیص بیماری ویتیلیگو بود (%51.5) متوسط دوز آغازین پووا J/cm2 2.743±3.023 و متوسط دوز کلی پووا 243.521 J.cm2 ومتوسط زمان پوواتراپی 13.65 ± 8.8 ماه بود. در 96.5 درصد از بیماران پوواتراپی به صورت طولانی مدت با دوز کم استفاده شده است و در 70.5 درصد نتیجه درمان بهبود نسبی بوده است. عوارض جانبی ناخواسته عبارت بودند از: اریتم (%32.5) آفتاب سوختگی (%19.5) خارش (%16.5) احساس سوزش (%16.5) تهوع و استفراغ (%14) درماتیت سبوره (%7.5) خشکی پوست (%6.5) سردرد (%3.5) و درد شدید پوستی (%3.5)نتیجه گیری و توصیه ها: شایع ترین عارضه حاد پوواتراپی در این مطالعه اریتم بوده است. در مقایسه با سایر بررسی ها، در این مطالعه عوارض جانبی پوواتراپی کمی بیشتر دیده شده است. در این مطالعه هیچ موردی از عوارض چشمی دیده نشده و در تعداد اندکی افزایش خفیف آنزیم های کبدی و کلیوی بدون نیاز به قطع درمان مشاهده شد. عوارض جانبی بیشتر در نواحی پوشیده (به غیر از نواحی آفتاب سوختگی) بودند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
821
لینک کوتاه:
magiran.com/p317959 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!