بررسی نیازهای آموزشی مادران در مورد تب حاد رماتیسمی

پیام:
چکیده:
مقدمه
تب رماتیسمی یک بیماری التهابی است که پیامد تاخیری عفونت دستگاه تنفس فوقانی با استرپتوکک گروه A می باشد و با توجه به عوارضی که در قلب باقی میگذارد از نظر شخصی، خانوادگی و اجتماعی از اهمیت خاصی برخوردار است. در کشورهای در حال توسعه یک دلیل عمده مرگ قلبی عروقی می باشد. در کنار عوامل اجتماعی- اقتصادی، فرهنگی و محیطی، عوامل مرتبط با خدمات بهداشتی از جمله پایین بودن سطح آموزش بهداشت از عوامل اصلی ایجاد کننده بیماری است.
هدف
این مطالعه به منظور تعیین نیازهای آموزشی مادران مراجعه نموده به واحدهای بهداشت خانواده مراکز بهداشتی درمانی شهری استان گیلان انجام گرفت.
مواد و روش ها
در این مطالعه مقطعی 500 مادر مراجعه نموده به واحدهای بهداشت خانواده مراکز بهداشتی درمانی شهری استان گیلان به منظور انجام مراقبت و ایمن سازی کودک با روش نمونه گیری خوشه ایو با استفاده از پرسشنامه ای حاوی 41 سوال بسته مورد مصاحبه قرار گرفتند.
نتایج
براساس یافته های این مطالعه از 3/66% تا 7/95% مادران در مورد چهار جنبه (همه گیری شناسی، علایم، نحوه ابتلا و پیشگیری، عوارض) از پنج جنبه مختلف بیماری (همه گیری شناسی، علایم، نحوه ابتلا و پیشگیری، عوارض و درمان) آگاهی در سطح متوسط و ضعیف داشته اند و نیازمند آموزش می باشند. میان سطح تحصیلات مادران تا پایان مقطع ابتدایی و مقاطع راهنمایی و بالاتر با سطح آگاهی آنان در مورد هر یک از پنج جنبه بیماری اختلاف آماری معنی دار وجود داشته است. (P<0.001)
نتیجه گیری
بررسی فوق از طرفی با توجه به پایین بودن سطح آگاهی مادران و نقش حیاتی افزایش آن در زمینه پیشگیری از تب رماتیسمی وعوارض آن، لزوم گنجانیدن برنامه های آموزشی چهره به چهره در دوران بارداری و پس از آن در واحدهای بهداشت خانواده واز طرفی دیگر با توجه به معنی داربودن اختلاف آماری میان سطح تحصیلات و سطح آگاهی لزوم ارتقای سطح تحصیلات تمام زنان کشور لااقل تا پایان دوره راهنمایی را مورد تاکید قرار می دهد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
35
لینک کوتاه:
magiran.com/p326164 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!