مقایسه اثر هورمونهای جنسی بر فعالیت حرکتی در حضور عصاره هیدروالکلی بابونه در موشهای کوچک آزمایشگاهی نر و ماده بالغ فاقد غدد جنسی

چکیده:
فعالیت حرکتی یکی از پدیده های مهم و حیاتی فیزیولوژیک است. نشان داده شده که عصاره هیدروالکلی گل بابونه (Matricaria Chamomilla) بر فعالیت حرکتی در موش نر و ماده به شکل متفاوت عمل می کند. هدف از این مطالعه مقایسه اثر هورمونهای جنسی، در حضور عصاره هیدروالکلی بابونه بر رفتار حرکتی در موشهای نر و ماده می باشد که غدد جنسی آنها برداشته شده است. موشهای کوچک آزمایشگاهی فاقد غدد جنسی نر و ماده از نژاد NMRI به گروه های 7 تایی دریافت کننده عصاره هیدروالکلی گل بابونه، هورمون تستوسترون، استرادیول بنزوات و پروژسترون تقسیم شدند. دستگاهMotor Activity Monitor جهت ارزیابی شاخصهای فعالیت حرکتی (حرکت آرام و سریع، حرکات کلیشه ای آرام و سریع، بلند شدن (Rearing) آرام و سریع) همه گروه ها استفاده شد. نتایج نشان داد که: تستوسترون به تنهایی در موشهای نر فاقد غدد جنسی تاثیر چندانی در میزان شاخصهای فعالیت حرکتی ندارد اما توام با عصاره بابونه باعث کاهش شاخصهای فعالیت حرکتی می شود. استرادیول بنزوات بتنهایی و توام با عصاره بابونه باعث افزایش شاخصهای فعالیت حرکتی در موشهای ماده فاقد غدد جنسی می گردد. پروژسترون به تنهایی و توام با عصاره بابونه تاثیری در میزان شاخصهای فعالیت حرکتی نشان نداد همچنین تزریق توام استرادیول و پروژسترون، در حضور و غیاب عصاره بابونه تغییری در فعالیت حرکتی ایجاد ننمود. بنظر می رسد استرادیول و عصاره گل بابونه از طریق سیستم مشترک برخی شاخصهای فعالیت حرکتی را در موشهای ماده فاقد غدد جنسی افزایش و اثر همدیگر را تعدیل و یا تقویت می کنند. ضمن اینکه تصور می شود بین استرادیول و پروژسترون و همچنین بین عصاره بابونه و پروژسترون تداخل اثر وجود داشته باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
98
لینک کوتاه:
magiran.com/p326664 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!