مطالعه استریولوژیک اثرات عصاره آبی - الکلی گیاه صبر زرد بر روی ساختمان کلیه رتهای دیابتی

پیام:
چکیده:
هدف
دیابت ملیتوس شایع ترین بیماری غدد اندوکرین است که یکی از عوارض آن، نفروپاتی می باشد. گیاه صبر زرد به عنوان یکی از گیاهان دارویی پایین آورنده قند خون گزارش شده است. این پژوهش به بررسی استریولوژی (تکنیک کاوالیه) اثر عصاره برگ صبر زرد و تاثیر کاهش قند خون بر روند بهبودی کلیه رت های دیابتی می پردازد.
مواد و روش کار
ابتدا 32 رت نر نژاد ویستار در محدوده وزنی 74/25±13/140 گرم در گروه های کنترل، کنترل + عساره، دیابتی محض، دیابتی + عصاره، هر گروه n=8 به طور تصادفی تقسیم بندی شدند. گروه های دیابتی با تزریق داخل صفاتی استرپتوزوتوسین به میزان 60 mg/kg دیابتی شدند. گروه های کنترل + عصاره، و دیابتی + عصاره با دوز 50 mg/Rat عصاره صبر زرد به طریق خوراکی (قطره چکان) و به طور روزانه تیمار شدند. بعد از تیمار به مدت یک ماه، انجام نفرکتومی، پاساژ بافت و تهیه برشهای 4 میکرونی و رنگ آمیزی به روش هماتوکسیلین - ائوزین در انتها با تکنیک استریولوژی، اطلاعات کمی در مورد حجم کورتکس، مدولا، کل کلیه و گلومرول به دست آمد.
نتایج
نتایج آماری آزمون های One-Way Anova/Tukey-Test و Paired-Samples T-Test با استفاده از نرم افزار SPSS 11.5 نشان می دهد که میانگین وزن ثانویه نسبت به وزن اولیه رت در گروه های کنترل، کنترل + عصاره، و دیابتی + عصاره در مقایسه با دیابتی محض افزایش معنی داری داشت (P<0.001). حجم کورتکس و کل کلیه در گروه های کنترل + عصاره، و دیابتی + عصاره در مقایسه با دیابتی محض افزایش معنی داری نشان داد (P<0.001). همچنین حجم کل گلومرول نیز در گروه های دیابتی + عصاره، و کنترل + عصاره در مقایسه با کنترل و دیابتی محض افزایش معنی داری نشان داد. این تحقیق نشان می دهد که عصاره صبر زرد تاثیری مشخص روی کلیه در رت های دیابتی در این دوره تیمار نداشت (مدت یکماه)، ولی ممکن است در زمان های طولانی تر تاثیر داشته باشد که نیاز به بررسی یشتر دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
33
لینک کوتاه:
magiran.com/p335983 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!