بررسی اثر عصاره ی آبی، الکلی و کلروفرمی بابونه بر برخی باکتری های گرم و مثبت و گرم منفی

پیام:
چکیده:
مقدمه
با توجه به اینکه در برخی منابع به خاصیت ضد باکتریایی بابونه اشاره شده است، در این پژوهش اثر عصاره آبی، الکلی و کلروفرمی بابونه Matricaria recutita) بر انواع بالینی برخی باکتری های گرم مثبت و گرم منفی، بررسی شده است.
مواد و
روش
عصاره گیری این گیاه با استفاده ازحلال های آب، الکل و کلروفرم انجام شده و سپس، در فرآیند تبخیر دستگاه های بخور و دسیکاتور، سه حلال بالا از عصاره جدا گردید. عصاره به دست آمده را در حلال اب یا دی متیل سولفوکساید حل کرده و آزمون حساسیت باکتری نسبت به سه عصاره مورد بررسی و با استفاده از روش انتشار دیسک در مقایسه با آنتی بیو تیک های پنی سیلین و استرپتومایسین انجام گرفت. حداقل غلظت بازدارنده رشد باکتری (MIC) و حداقل کشنده باکتری (MBC) نیز، تعیین گردید.
یافته ها
عصاره الکلی و کلروفرمی گیاه بابونه باعث مهار رشد اشریشیاکلی، شیگلادیسنتریا، لیستریا مونوسیتوژنو و باسیلوس سرئوس شدند و به ترتیب، دامنه قطر هاله مهار شده باکتری ها از 23 تا30 میلی متر، برای عصاره الکلی و از 17 تا 29 میلی متر، برای عصاره کلروفرمی تعیین شد. اثر عصاره آبی بابونه بر همه باکتری های مورد بررسی منفی بود. دامنه حداقل غلظت بازدارنده رشد باکتری و حداقل غلظت کشنده باکتری (MIC و MBC) عصاره الکلی، به ترتیب 2.52-0.36 و 2.63-0.66 میلی گرم به ازای هر میل لیتر و عصاره کلروفرمی، به ترتیب 5.25-0.42 و 5.25-2.63 میلی گرم در هر لیتر متغیر بود.
نتیجه
با توجه به مشاهده اثر ضد باکتریایی عصاره های الکلی و کلروفرمی بابونه بر باکتری های حساس در این بررسی، ادامه این پژوهش ها در شرایط in-vivo ارزشمند به نظر می رسد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
39
لینک کوتاه:
magiran.com/p343904 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!