ارتباط میزان مس با مقدار سرلو پلاسمین در خون افراد سالم

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
مس موجود در خون انسان عمدتا در ساختمان پروتئینی به نام سرلوپلاسمین به کار رفته است و فقط جز کوچکی از آن به صورت آزاد دیده می شود. بدون شک اندازه گیری جداگانه هریک ازاین دو مستلزم استفاده از روشی ساده، دقیق و قابل اعتماد است. از این رو، در پژوهش حاضر اندازه گیری سرلوپلاسمین و بررسی رابطه آن با غلظت کل مس با انتخاب و بررسی روش اندازه گیری از نظر دقت و صحت مورد مطالعه قرار گرفت.
روش بررسی
در این تحقیق 90 نمونه سرم که 43 عدد آنها متعلق به مردان و 47 عدد دیگر مربوط به زنان بود، از مراجعه کنندگان به اورژانس بیمارستان شماره یک دانشگاه علوم پزشکی کرمان که بیماری زمینه ای خاصی نداشتند، تهیه و مقادیر مس کل و سرلوپلاسمین آنها تعیین گردید. برای تعیین غلظت کل مس از روش اسپکتروسکوپی جذب اتمی (AAS) استفاده شد و غلظت سرلوپلاسمین با استفاده از روش آنزیمی پارافنیلن دی آمین به دست آمد.
یافته ها
غلظت مس در سرم خون مردان و زنان به ترتیب برابر dl/mg 119±40و dl/129±39 mgو غلظت سرلوپلاسمین در سرم خون گروه های فوق به ترتیبmg/dl 36±11 و 37±11 mg/dl بود. بدون توجه به جنسیت افراد مورد مطالعه، میانگین غلظتهای کل مس و سرلوپلاسمین به ترتیب dl/124±38 mg و 36±11 mg/dl تعیین گردید. بررسی اثر دو عامل دما و زمان نگهداری سرم بر میزان سرلوپلاسمین نشان داد که نگهداری سرم در دمای معمولی و به مدتی طولانی اثر قابل ملاحظه ای بر میزان سرلوپلاسمین ندارد. رابطه خطی بین غلظت سرلوپلاسمین و میزان کل مس موجود در سرم به صورت ذیل به دست آمد:غلظت سرلوپلاسمین (mg/dl) 2.73+3.34= dl)/(mg غلظت مس
نتیجه گیری
به نظر می رسد با اندازه گیری غلظت سرلوپلاسمین و مراجعه به رابطه خطی فوق، بتوان مقدار مس را محاسبه کرد و ذخیره کردن طولانی سرم اثری در اندازه گیری مقدار آنزیم ندارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
17
لینک کوتاه:
magiran.com/p348555 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!